Renault Zuid-Korea biedt Geely een springplank naar de Verenigde Staten

De Chinese autofabrikant Geely Automobile neemt iets meer dan een derde van de Zuid-Koreaanse divisie van zijn Franse sectorgenoot Renault over. Met deze stap hoopt de Chinese groep zijn export naar de Verenigde Staten te versterken. Anderzijds moet de operatie Renault de mogelijkheid bieden financiële middelen vrij te maken voor investeringen in elektrische mobiliteit.

Geely, dat ook eigenaar is van Volvo Cars en een belang van 9,7 procent heeft in Daimler, krijgt in ruil voor een bedrag van 264 miljard won (207 miljoen dollar) een belang van 34,02 procent in Renault Korea Motors.

Export

Renault kan in zijn fabriek in de Zuid-Koreaanse stad Busan ongeveer 300.000 wagens per jaar bouwen. De Franse constructeur bevindt zich echter op een strategisch kruispunt, waarbij de onderneming zijn winstmarges wil opvoeren en mogelijk zijn activiteiten op het gebied van elektrische mobiliteit zou willen verzelfstandigen. Met die strategie hoopt Renault rivalen zoals Tesla, de grootste verkoper van elektrische wagens in de wereld, te kunnen inhalen.

Renault en Geely hebben in Busan al een samenwerking lopen. In januari van dit jaar kondigden de twee bedrijven aan om in de fabriek hybride voertuigen te zullen ontwikkelen voor een verkoop in zowel Zuid-Korea als het buitenland. 

Geely heeft de gewoonte om zijn groei met wereldwijde partnerships te stimuleren. De overeenkomst met Renault reikt voor het Chinese bedrijf dan ook verder dan een verkoop van auto’s op de Zuid-Koreaanse markt. Geely krijgt nu de mogelijkheid om vanuit Zuid-Korea wagens naar de Verenigde Staten te exporteren. “Het belang in de Zuid-Koreaanse fabriek van Renault, opent voor Geely een nieuwe deur naar de Verenigde Staten”, merken waarnemers op.

Hoewel de details over de invulling van het partnership nog niet volledig zijn geregeld, zou Geely volgens de waarnemers in Busan in eerste instantie starten met de productie van elektrische robotaxi’s voor Waymo, de divisie autonome mobiliteit van Alphabet waarmee het Chinese bedrijf een leveringsovereenkomst heeft.

Handelsakkoord

“Dankzij de vrijhandelsovereenkomst tussen Zuid-Korea en de Verenigde Staten zouden Renault of Geely geen heffing hoeven te betalen indien ze wagens vanuit de fabriek in Busan naar de Verenigde Staten exporteren”, benadrukt Song Sung-jae, analist bij Hana Financial Investment.

“Anderzijds zal Geely in Zuid-Korea echter rekening moeten houden met hogere productiekosten. De lonen in Zuid-Korea liggen immers gevoelig hoger dan in China.”

“Voor Chinese bedrijven kan het opbouwen van een succesvolle staat van dienst in Zuid-Korea helpen bij de verkoop van elektrische voertuigen in andere opkomende markten, maar ook in Europa en de Verenigde Staten”, zegt ook Kim Jin-woo, analist bij Korea Investment & Securities.

“Chinese autoconstructeurs hopen klanten in Europa en de Verenigde Staten te kunnen vinden, maar ze worden er met een moeilijke markt geconfronteerd.”

Renault had eind vorig jaar een belang van 80 procent van de fabriek in Busan. De rest was in handen van het creditcardbedrijf Samsung Card, dat in december echter aangaf zich uit de onderneming te willen terugtrekken.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20