Key takeaways
- Renault overtrof de omzetverwachtingen en boekte een record bedrijfswinst.
- De groepsomzet steeg met 7,4 procent jaar op jaar tot 56,2 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat steeg tot 2,58 miljard euro.
- Het bedrijf verwacht een daling van de operationele marge naar 7 procent in 2025 als gevolg van de CO2-emissieregelgeving van de EU.
Renault behaalde een record bedrijfswinst en overtrof de omzetverwachtingen voor het jaar. Het bedrijf schreef het succes toe aan een “ongekend” aantal productlanceringen die voor sterke prestaties zorgden.
De omzet van de groep steeg met 7,4 procent jaar op jaar tot 56,2 miljard euro en overtrof daarmee de raming van 54,4 miljard euro van analisten. Het bedrijfsresultaat steeg ook aanzienlijk en kwam uit op 2,58 miljard euro, tegen 2,49 miljard euro het jaar daarvoor.
Financiële prestaties
Ondanks deze positieve financiële resultaten daalde het nettoresultaat tot 891 miljoen euro, een daling ten opzichte van 2,32 miljard euro, door verschillende factoren. Een kapitaalverlies van 2 miljard euro was het gevolg van de verkoop van aandelen in Nissan door Renault en andere gevolgen van de samenwerking met de Japanse autofabrikant.
De aandelenkoers van Renault is het afgelopen jaar met zo’n 35 procent gestegen, dankzij de focus op kostenbesparende maatregelen en de introductie van nieuwe betaalbare elektrische en hybride modellen. Deze strategie is gericht op het aanpakken van de uitdagingen waar veel autofabrikanten mee te maken hebben als reactie op de afzwakkende consumentenvraag.
Toekomstplannen
Vooruitkijkend is Renault van plan om de kosten sneller te verlagen en tegelijkertijd door te gaan met het productlanceringsschema in 2025. Het bedrijf verwacht echter een daling van de operationele marge van 7,6 procent in 2024 naar 7 procent in 2025. Deze prognose houdt rekening met een geschatte daling van één procentpunt als gevolg van de CO2-emissieregelgeving van de Europese Unie, bekend als CAFE.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!