Relatiegeschenken geven en 4 andere tips om zakelijke relaties te versterken

Geschreven met de input van IGO promo.

Een relatie, ongeacht of het nu zakelijk is of niet, is als een motor: je moet het onderhouden. Laat een motor jaren verkommeren op de oprit en het gaat stuk. Zo gaat het ook met een relatie. Het onderhouden en versterken van de relatie kan je op verschillende manieren doen. Een voorbeeld hiervan is relatiegeschenken geven. Toch zijn er nog heel wat andere manieren om relaties te onderhouden en te versterken.

# 1. Een relatiegeschenk geven

Relatiegeschenken hebben veel voordelen te bieden. Het belangrijkste is misschien wel dat ze de relatie versterken. Degene die het geschenkje krijgt, voelt zich vereerd. De zakenpartner weet dat je de relatie waardeert en verder wil zetten, zelfs als jullie elkaar een tijdje niet meer hebben gehoord. Het stimuleert de zakelijke relatie om ook in de toekomst samen zaken te doen. Daarnaast ben je zeker dat je je doelgroep bereikt en is het ook nog eens een voordelige manier om dat te doen, zeker in vergelijking met dure marketingcampagnes, waarvan het effect moeilijk meetbaar is. Een waterfles bedrukken en kopen kan al voor minder dan 50 eurocent per stuk. Alleen al voor populaire zoekwoorden ligt de CPC in Google Adsense hoger, zonder dat je echt zeker bent dat je je doelgroep goed bereikt.

# 2. Maak een goede én persoonlijke eerste indruk

Zoals wel vaker is er niks belangrijker dan de eerste indruk. Een goed gesprek waarbij er écht wordt geluisterd naar elkaar, is een van de beste manieren om indruk te maken op een zakelijke partner. Vergeet het sociale aspect niet en vis niet alleen naar zakelijk succes. Natuurlijk mag en moet je het hebben over professionele onderwerpen, maar durf de focus ook naar het persoonlijke te verschuiven. Zelfs tijdens het onderdelen of het droog bespreken van cijfers kan je vaak iets persoonlijks brengen.

Als het bekijken van de menukaart bijvoorbeeld even duurt, kan je iets zeggen als: “Ik weet ook nooit wat ik tussen al dat lekkers moet kiezen.” Met zo’n uitspraken toon je aan dat je je persoonlijkheid durft prijs te geven. Stel vervolgens een eenvoudige en een niet al te opdringere vraag waarmee je de gesprekspartner uitnodigt om ook zelf iets persoonlijks te vertellen. “Wat vind jij van Gentse waterzooi? Heb je dat al geprobeerd”, kan al volstaan.

# 3. Volg relaties op en laat ze niet verwateren

Het onderhouden van een zakelijke relatie betekent dat je vervolgstappen moet zetten en een relatie niet mag laten verwateren. Daarom zal je follow-upafspraken moeten maken én ze moeten nakomen. Gewoon vermelden dat een zakenrelatie altijd eens mag binnenspringen als hij in de buurt is, zal niet zomaar werken. Wat wel werkt, is om op een later tijdstip een nieuw contactmoment vast te leggen. Dit kan heel eenvoudig zijn: een connectie maken op LinkedIn en meteen een berichtje sturen, kan al volstaan. Of zelf eens binnenspringen als je in de buurt bent.

# 4. Wees aanwezig op sociale media

De algemene regel is dat de relatie minstens één keer per half jaar je naam moet horen weerklinken, zodat de eerdere, positieve ontmoetingen sterk worden gehouden. Daarvoor is het heus niet nodig dat jullie elke keer samen dineren en persoonlijke anekdotes uitwisselen. Aanwezig zijn op sociale media en ervoor zorgen dat zakelijke relaties je zien, kan ervoor zorgen dat de persoonlijke band wordt behouden en zelfs wordt versterkt. Zorg er wel voor dat je een meerwaarde bent en denk goed na over de socialemediastrategie die je zal hanteren.

Op LinkedIn kan je je bijvoorbeeld als een deskundige profileren en tips meegeven, maar ook ruimte laten om persoonlijke verhalen en wijsheden met je volgers te delen. Vergeet daarbij niet om ook interesse te tonen in wat je relaties te vertellen hebben. Reageer daarom op wat zij te vertellen hebben, net zoals je het in een gesprek zou doen. Op Facebook kan je dan weer persoonlijkere zaken delen, bijvoorbeeld over hoe hard je genoten hebt van je reis.

# 5. Maak gebruik van CRM-software

Als je dit allemaal leest, zou je denken dat het onderhouden van relaties heel wel wat tijd en moeite vergt. Geheel onwaar is dat niet, maar je kan het jezelf wel een stuk eenvoudiger maken. Er bestaat heel wat software om relaties beter te beheren. Je gebruikt het om follow-upberichten vooraf in te plannen of je krijgt enkele dagen voor de verjaardag van een relatie een berichtje, zodat je tijdig een kaartje en een relatiegeschenk kan kopen. Een goed CRM-systeem is met andere woorden een grote meerwaarde. Hetzelfde kunnen we zeggen over een goede communicatie- en socialemediastrategie.

Meer