Reissector werkt aan duurzame toekomst; toerist echter niet snel geneigd daarvoor te betalen

Toeristen tonen zich vaak voorstander van milieuvriendelijker reizen, maar aarzelen om de extra kosten te dragen. Dat blijkt uit een rapport van de Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (Adac), gebaseerd op een enquête bij vijfduizend reizigers. Opgemerkt wordt dat 24 procent van de reizigers bij het boeken van een vakantie ecologische duurzaamheid als een belangrijk criterium identificeert, maar slechts tussen 5 procent en 10 procent zou bereid zijn om zelfs maar een bescheiden duurzaamheidstoeslag te betalen.

Waarom is dit belangrijk?

De toeristische industrie heeft - onder meer door de talrijke verplaatsingen met het vliegtuig en de auto, maar ook door de grote concentraties van bezoekers op populaire toeristische bestemmingen -  een aanzienlijke ecologische voetafdruk. Het blijkt echter niet gemakkelijk om duurzame strategieën te ontwikkelen en toe te passen.

Bescheiden interesse: “Het probleem is dat mensen niet gemakkelijk bereid zijn om voor duurzaamheid een extra bedrag te betalen”, betoogt Charuta Fadnis, hoofd onderzoek bij consulent Phocuswright.

  • De toeristische industrie ervaart een toenemende druk om zijn activiteiten duurzamer te organiseren, maar wordt geconfronteerd met beperkte marges en een economisch herstel dat nog steeds gehinderd wordt door wereldwijde reisbeperkingen. Daardoor worden onder meer Chinese toeristen getroffen.
  • Er zijn al verscheidene jaren emissie-compensaties op de markt en veel luchtvaartmaatschappijen bieden vrijwillige investeringsprogramma’s aan. Maar het gebruik van die programma’s blijft beperkt, terwijl ook twijfels worden geuit over de efficiëntie van de compensaties.
  • Thomas Fowler, directeur duurzaamheid bij de Ierse budgetmaatschappij Ryanair, wees er eerder al op dat slechts weinige reizigers bereid zijn om aan dergelijke compensatieprogramma’s – hoewel daarvoor vaak slechts enkele euro’s worden gevraagd – deel te nemen. “Minder dan 3 procent van de klanten van Ryanair neemt aan dit soort programma’s deel”, voert hij aan.
  • Ook wordt gewezen naar de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, die in februari met een compensatie-programma gestart is, waarbij op een aantal vluchten de reizigers de mogelijkheid krijgen om voor een duurzaam tarief te opteren.
    • De meerprijs die daarvoor wordt betaald gaat voor 20 procent naar de aankoop van duurzame vliegtuigbrandstoffen, terwijl de resterende 80 procent wordt besteed aan investeringen in projecten die voor de bescherming van het klimaat zijn opgezet.
    • Deze bedragen zijn geïntegreerd in de ticketprijs, in tegenstelling tot het vroegere aanbod, waarbij milieubewuste reizigers de gelegenheid kregen om bovenop het vliegtuigticket een klimaattoeslag te betalen.
    • “Maar slechts 0,1 procent van de reizigers maakte van dat aanbod gebruik”, werpen woordvoerders van Lufthansa op. “Een proef met het nieuwe geïntegreerde aanbod in Scandinavië toonde een bescheiden, maar verbeterde opname van 2 procent op.”

Jongere reizigers: Fadnis wijst er wel op dat de jongere generatie reizigers meer met duurzaamheid is begaan.

  • “Maar zonder de bereidheid van de klanten om vooraf iets meer te betalen, moeten bedrijven creatiever worden”, werpen analisten op. “Onder meer vragen hotels vaak aan hun gasten om hun handdoeken te hergebruiken, terwijl bij toeristen eveneens de huur van hybride wagens kan worden gepropageerd.”
  • Sommige reisorganisaties benadrukken dat klimaatvriendelijk toerisme niet tot een meerkost hoeft te leiden en soms zelfs goedkoper kan zijn.
    • Onder meer wordt daarbij gewezen op het gebruik van herbruikbare waterflessen en verplaatsingen met de fiets of het openbaar vervoer.
    • Anderzijds wordt ook vaak met tijdvensters gewerkt, waardoor een overdreven drukte op populaire toeristische bestemmingen kan worden vermeden en de ecologische voetafdruk van de bezoekers ter plaatse kan worden geminimaliseerd.
  • Charuta Fadnis merkt wel op dat niet alle bevolkingsgroepen bereid zijn om voor duurzame alternatieven te betalen.
    • “Er zijn bepaalde categorieën reizigers die zich hardnekkig tegen zelfs marginale prijsstijgingen blijven verzetten”, beklemtoont zij. “Dat is vooral het geval bij vijfenvijftigplussers. Die tonen zich vaak wars van elke toegeving op hun comfortniveau.”
Meer