‘Regelgeving hindert plannen voor Europese autobatterij-industrie’

Indien de bouw van batterijen voor elektrische wagens in Europa een echte kans wil krijgen, moeten de wetgevers de regelgeving over de recyclage van gevaarlijke metalen aanpassen. Dat heeft Eurometaux, de sectororganisatie van de Europese metaalindustrie, in een brief aan de Europese Commissie gemeld.

Twee jaar geleden werd de European Battery Alliance (EBA) opgericht. De ambitie was de uitbouw van een eigen Europese batterij-industrie. Die moest een dam opwerpen tegen de Aziatische concurrentie. De alliantie zou daarbij streven naar een batterij die voor 100 procent van Europese makelij zou zijn. Recyclage moet van dat project een belangrijk onderdeel vormen.

Gevaarlijk

‘De regelgeving van de Europese Unie dreigt echter barrières op te werpen,’ zegt Jan Tytgat, directeur overheidsbeleid bij de Belgische materialengroep Umicore, aan de nieuwssite Euractiv. ‘Er dreigen immers conflicten met de Europese regelgeving over het beheer van gevaarlijke producten.’

Eurometaux heeft het probleem in een schrijven aan de Europese Commissie aangekaart. ‘Metalen vormen een belangrijke pijler voor de recyclage en de elektrische aandrijving,’ benadrukt de organisatie. ‘Omdat diverse producten echter als gevaarlijke stoffen staan geregistreerd, dreigen belangrijke opportuniteiten verloren te gaan.’ Voorbeelden zijn onder meer kobalt, nikkel, loodverbindingen en cadmium.

‘De realiteit van de vraag naar batterijen is dat gevaarlijke metalen noodzakelijk zijn,’ verduidelijkt Chris Heron, communicatiemanager bij Eurometaux. Hij benadrukt dat Eurometaux de bescherming van de gezondheid en het leefmilieu niet wil ondermijnen, maar wel maatregelen vraagt die alle belangen kunnen verzoenen.

Transporten

Onder meer verwijst Heron naar het transport. Hij benadrukt daarbij dat de productiecyclus van een gerecycleerde batterij zich wellicht over verschillende lidstaten van de Europese Unie zou uitspreiden.

‘Er zal dan ook sprake zijn van grensoverschrijdend vervoer,’ aldus Heron. ‘Niet alle lidstaten van de Europese Unie hanteren tegenover deze activiteiten echter dezelfde visie. Met de huidige regelgevingen zou het tussen enkele weken en een jaar kunnen duren vooraleer de hele recyclagecyclus alle vergunningen heeft verzameld.

‘Eurometaux stuurt er niet op aan om de controle op afvalstransporten af te bouwen,’ aldus nog Heron. ‘Wel zouden aantal betrouwbare recyclage-specialisten een vergunning kunnen krijgen om dat proces sneller af te werken.’

Kęstutis Sadauskas, directeur circulaire economie bij het milieudepartement van de Europese Commissie, zegt in een reactie dat er aan een regelgeving in die richting wordt gewerkt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.