Slechts 9 procent van de aangekochte telefoons in ons land is refurbished, een opgeknapt tweedehands model. Dat blijkt uit een bevraging door consultant Deloitte bij bijna 2.000 Belgische consumenten.
Een refurbished smartphone is helemaal schoongemaakt en op punt gesteld met originele onderdelen, zodat die telefoon helemaal klaar is voor een tweede leven bij een nieuwe gebruiker, doorgaans inclusief een garantie.
Toen die duurzaamheidstrend enkele jaren geleden opkwam, waren de verwachtingen hooggespannen, maar ze komen niet uit. De Belgische consument bekijkt de verkopers ervan vaak met een schuin oog, zo blijkt uit het onderzoek Digital Consumer Trends van Deloitte.
Resellers
“Vertrouwen speelt een grote rol bij de afwijzing van de refurbished markt door consumenten. Een kwart zegt dat de belangrijkste reden waarom ze geen tweedehands telefoons kopen is dat ze de reseller van refurbished telefoons niet vertrouwen”, stelt de consultancygroep vast.
Ook twijfels over de betrouwbaarheid en de onderdelen van het toestel zelf spelen een rol bij de afwijzing. En een op de zes consumenten zegt dat het gewoon opwindender is om een gloednieuwe smartphone te kopen.
De Belgen gebruiken hun toestellen wel langer dan vroeger: in de afgelopen 18 maanden kocht 40 procent van de respondenten een smartphone, tegenover 55 procent in 2018. De helft van de ondervraagden houden hun oude smartphone bij als reserve.
Milieuparadox
In 91 procent van de aankopen gaat het dus om een volledig nieuw toestel. De refurbished telefoons blijven nu al enkele jaren hangen rond een marktaandeel van 9 procent. Onderzoek leert nochtans dat de verlenging van de levensduur van een smartphone de CO2-voetafdruk van het toestel fors vermindert. Maar daar blijken de Belgische consumenten niet mee bezig te zijn.
Deloitte: “We merken een gedragsparadox op als het gaat om het milieu. Terwijl consumenten in het algemeen duurzamere keuzes willen maken, zijn ze nog niet toe aan duurzaam digitaal gedrag.”
(ns)