Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 02 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Rederijen beloven het Noordpoolgebied te zullen sparen

Logo Business AM
Economie

25/10/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De rederijen Mediterranean Shipping Company (MSC) en Hapag-Lloyd hebben aangekondigd geen gebruik van scheepsroutes door het Noordpoolgebied te zullen maken. De bedrijven voeren aan met die beslissing het kwetsbare leefmilieu van het gebied te willen sparen.

Critici zeggen echter te vrezen dat dergelijke aankondigingen vooral vanuit public relations zijn ingegeven.

Kwetsbaar

De klimaatverandering doet ook het poolijs smelten. Daardoor komen in de Noordelijke IJszee meer scheepvaartroutes vrij. Dat creëert nieuwe verbindingen tussen Azië, Europa en Noord-Amerika. Deze routes zouden tot belangrijke tijdsbesparingen kunnen leiden.

Milieugroepen vreesden dan ook dat vele rederijen hun schepen voortaan langs de Noordpool zouden laten reizen. Daarmee zou volgens hen een bijzonder kwetsbaar gebied in gevaar kunnen komen.

Eerder dit jaar maakte de Franse containerrederij Compagnie Maritime d’Affrètement – Compagnie Générale Maritime (CMA CGM) echter bekend geen routes over de Noordpool in overweging te zullen nemen. Daarmee wou de scheepvaartgroep naar eigen zeggen een bijdrage leveren tot de bescherming van het leefmilieu.

Enkel weken later volgden Hapag-Lloyd en Kuehne+Nagel het voorbeeld van de Franse rederij. Ook Mediterranean Shipping Company (MSC) kondigde inmiddels aan het gebied onaangeroerd te zullen laten.

Hiermee hebben drie van de vijf grootste containerrederijen te kennen gegeven het Noordpoolgebied te zullen sparen. Wereldwijd marktleider Maersk, die vorig jaar al een proefvaart door het Noordpoolgebied maakte, heeft terzake nog geen enkele uitspraak gedaan. Dat geldt ook voor het Chinese concern Cosco.

Samen vertegenwoordigen de vijf grootste concerns meer dan de helft van het wereldwijde maritieme containervervoer.

Greenwashing

Critici zeggen echter dat deze beloftes momenteel weinig consequenties hebben. ‘Een veilig en betrouwbaar containervervoer over Noordpool-routes zal nog minstens een tiental jaar op zich laten wachten,’ betoogt Michael Byers, professor wereldpolitiek aan de University of British Columbia. ‘Men mag niet verwachten dat bedrijven zich gebonden zullen achten door beloftes die al meer dan een decennium oud zijn.’

Frédéric Lasserre, professor klimaatverandering aan de Université Laval Québec, waarschuwt anderzijds dat de Noorpoolroutes wellicht minder voordelig zullen blijken dan momenteel wordt verondersteld.

‘De International Maritime Organization (IMO) zal uit milieubekommernis wellicht het gebruik van zware stookolie in het Noordpoolgebieden verbieden,’ merkt hij op. ‘Daardoor zullen de rederijen gedwongen worden over te schakelen op duurdere scheepsdiesel. Die verplichting zal de rendabiliteit van kortere routes door het Noordpoolgebied ernstig in het gedrang brengen.’


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks