Gebruikers van mobiele winkels hebben in de eerste zes maanden van het jaar een recordhoeveelheid geld uitgegeven aan apps. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Sensor Tower. We gaven dit jaar al bijna 65 miljard dollar uit aan apps.
De online shops van Apple en Google zagen hun inkomsten tijdens de pandemie de hoogte ingaan. Net nu de internetgiganten te maken hebben met toenemende kritiek van softwareontwikkelaars vanwege de strenge voorwaarden die ze opleggen aan hun platforms.
Volgens Sensor Tower, een studiebureau gespecialiseerd in de markt van de mobiele applicaties, werd er tussen januari en juni 41,5 miljard dollar uitgegeven op de App Store van Apple en 23,4 miljard dollar op Google Play. Het gaat om een stijging met 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De kortevideoapp TikTok heeft het meeste geld opgebracht, met 920 miljoen dollar in het eerste semester. Dat is een stijging met 74 procent in vergelijking met de eerste helft van 2020. TikTok doet het zo beter dan het videoplatform van Google, YouTube, waar de gebruikers 565 miljoen dollar uitgaven.
De inkomsten gelinkt aan mobiele games stegen met bijna een vijfde (+18 procent), tot 44,7 miljard dollar. “De uitgave van mobiele gamers zijn nu wat minder dan vorig jaar. Maar dat betekent niet dat de sector vertraagt. Interesse in mobiele games en apps piekte gewoon enorm tijdens de COVID-19-pandemie”, legt Sensor Tower uit.
Het spel Honor of King van het Chinese Tencent was het meest winstgevende mobiele spelletje, met 1,5 miljard dollar inkomsten in het eerste semester. (lb)