De wereldwijde reclamemarkt realiseert dit jaar een omzet van 771 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 23,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Warc, gebaseerd op een analyse van honderd reclamemarkten over de hele wereld. De onderzoekers maken daarbij gewag van de sterkste groei sinds Warc vier decennia geleden gestart is met zijn analyses van de wereldwijde reclamemarkt.
Verder wordt voorspeld dat de wereldwijde reclamemarkt tegen het midden van dit decennium een waarde van 1 biljoen dollar zal hebben bereikt. Meer dan de helft van die omzet zal door amper drie bedrijven – Alphabet, Meta en Amazon – worden verzameld.
Herstel
“De cijfers tonen dat de wereldwijde reclamemarkt de impact van de coronapandemie heeft verwerkt”, merkt Warc op. “Ook voor de volgende jaren mag een verdere groei worden verwacht.”
Voor volgend jaar wordt een stijging met 12,5 procent in het vooruitzicht gesteld. Ook het jaar daarop zou op een verdere groei met 8,3 procent mogen worden gerekend. De onderzoekers voegen eraan toe dat deze groei vooral door e-commerce zal worden geleid.
Het rapport benadrukt tevens dat twee derde van adverteerders die al budgetten aan Amazon toewijzen, van plan zijn die uitgaven te verhogen. Tevens bleek dat 66 procent volgend jaar zijn budgetten voor TikTok denkt te verhogen.
Ook YouTube (61 procent), Instagram (60 procent) en Google (57 procent) zouden volgend jaar van een verdere toename van de inkomsten uit reclame kunnen rekenen.
Transport en toerisme
Warc werpt verder op dat alle productcategorieën volgend jaar op hogere budgetten zullen kunnen rekenen dan de niveaus die voor de uitbraak van de coronacrisis werden gehaald. De meeste sectoren konden dit jaar al van een volledig herstel van de uitbraak van het virus Covid-19 rekenen.
Opmerkelijke uitzonderingen zijn het transport en toerisme, die dit jaar weliswaar hun inkomsten met 12,5 miljard dollar zagen stijgen, maar daarmee nog altijd bijna 2,9 miljard dollar tekortkomen voor een evenaring van de niveaus die voor de uitbraak van de pandemie werden geregistreerd.
“Ondanks mogelijke tegenwind tonen de gegevens dat de reclamewereld momenteel een periode van ongekende groei beleeft”, merkt James McDonald, hoofdanalist bij Warc, op. “Belangrijke motoren van die trend zijn de groeiende vraag naar retailmedia en platformen zoals Google en Instagram.”
“Onze prognoses suggereren dat deze trends zich ook in de toekomst verder zullen doorzetten. Nieuwe varianten van het coronavirus – zoals Omikron – zouden mogelijk een negatief effect kunnen hebben op de huidige vooruitzichten, al geven de scenario’s aan dat die impact in tijd beperkt zou blijven.”
(lp)