Sinds de komst van digitale tv is het mogelijk om programma’s op te nemen. Daarbij komt het extra voordeel dat je ook de reclameblokken kan doorspoelen. Maar dat zal binnenkort niet meer mogelijk zijn. De Belgische zenders hebben daarover namelijk een akkoord bereikt.
Nu uitgesteld televisiekijken steeds meer ingeburgerd is, gebruiken velen deze functie om de reclameblokken tussen series en films door te spoelen. Dat is heel handig voor de kijker, maar het zorgt ervoor dat adverteren op televisie steeds minder interessant wordt. Daardoor wordt er nu ingegrepen.
Belang reclame-inkomsten
In een gedeeld persbericht geven de verschillende zenders aan waarom reclame zo belangrijk is. Reclame-inkomsten zijn essentieel voor het voortbestaan van lokale, kwalitatieve producties zoals Fair Trade en De Bende van Jan de Lichte en ook formats als Huis Gemaakt en Camping Coppens“, legt Kris Vervaet, CEO van DPG Media België uit. “Het is daarom belangrijk dat we ook reclame kunnen aanbieden voor alle nieuwe manieren van tv-kijken, zowel online kijken (reeds beschikbaar via VTM GO) als uitgesteld kijken via opnames en Terugkijk TV.”
Jeroen Bronselaer, CEO van SBS sluit zich daarbij aan. “De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s. De Slimste Mens, Komen Eten, Huizenjagers, De Mol, Bake Off: op deze én nieuwe formats moeten we volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt. Er moest een balans gevonden worden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. We proberen reclame al zo relevant mogelijk te maken voor kijker en adverteerder, naar analogie met onlinemodellen. We willen nu het reclamemodel dat kijkers online al ervaren en gewoon zijn, verder doortrekken naar televisie.”
September
Telenet heeft vandaag z’n plannen rond het doorspoelen van reclameblokken voorgesteld. Het nieuwe model zal vanaf eind september in werking treden op de zenders van DPG Media (VTM) en SBS (Play). Later zal het ook ingevoerd worden bij de zenders van de VRT. Telenet-klanten die overgezet worden naar het nieuwe model, zullen wel gratis Terugkijk TV krijgen.
In de eerste plaats komt er een reclameblok van één minuut voor de programma’s. Dat zal je niet langer kunnen doorspoelen. Bij opnames zal je de reclameblokken tijdens het programma of de film wel nog steeds kunnen doorspoelen. Bij Terugkijk TV, waarbij je programma’s tot zeven dagen terug kan opvragen, zal het niet mogelijk zijn om de reclameblokken door te spoelen. Daarbij zal je wel door de inhoud van het programma kunnen doorspoelen. Tot op heden kon je bij VTM-programma’s in Terugkijk TV niets doorspoelen, maar vanaf september dus wel de programma’s zelf.
(am)
Lees ook: