Zo’n 170 Belgen zaten afgelopen weekend voor ruim 48 uur vast op een luchthaven in Napels en Palermo. TUI, de touroperator die de vluchten organiseerde, betaalt de gedupeerden uiteindelijk een schadevergoeding. Moet een touroperator dat altijd doen? Welke spelregels gelden er?
In het nieuws: Er waren vrijdag wereldwijd IT-problemen na een mislukte software-update van cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike. Daardoor konden tal van vliegtuigen niet opstijgen. Zo zaten afgelopen weekend zo’n 170 Belgen vast in Napels en Palermo.
- Intussen heeft TUI de getroffen landgenoten naar huis gebracht. Ze krijgen elk een schadevergoeding van 400 euro. TUI zal ook opdraaien voor de eventuele extra kosten die de reizigers hebben gemaakt.
Wanneer heeft een vlucht vertraging?
Duiding: Welke rechten heb je bij een geannuleerde of vertraagde vlucht? Om te beginnen bepaalt de Europese verordening 261/2004 wanneer er sprake is van een vertraging.
- Europa spreekt officieel van een vertraging wanneer een vliegtuig minstens twee uur later dan verwacht kan opstijgen. Die bepaling geldt voor vluchten van minstens 1.500 kilometer.
- Bij een reis van meer dan 1.500 kilometer binnen de Europese Unie of een reis tussen 1.500 en 3.500 kilometer van of naar een niet-Europees land wordt er pas van een vertraging gesproken als het vliegtuig drie uur later dan verwacht vertrekt.
- Bij een reis van meer dan 3.500 kilometer (naar een niet-Europees land) wordt er pas van een vertraging gesproken als die minstens 4 uur bedraagt.
Details: Zodra de vertraging onder één van de bovenstaande categorieën valt, moet de touroperator steun verlenen aan de reizigers.
- Die moet maaltijden en verfrissingen voorzien (in verhouding tot de wachttijd).
- Daarnaast heb je recht op twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten.
- Indien de luchtvaartmaatschappij er niet slaag om een nieuwe vlucht te boeken, moet die een overnachting regelen.
- Is jouw vlucht vertraagd met meer dan 5 uur? Dan moet de touroperator je de mogelijkheid bieden om jouw vlucht te annuleren en jouw geld terug te krijgen. Als je door de vertraging een aansluiting mist, heb je recht op een gratis retourvlucht. Die regeling geldt enkel wanneer je die vluchten samen hebt geboekt.
Vergeet niet: Zelfs bij overmacht, zoals noodweer, moet de touroperator de bovenstaande steun verlenen.
Recht op een schadevergoeding bij vertraging vlucht
Details (2): Bij een vertraging van minstens drie uur heb je recht op een schadevergoeding. Hoeveel die bedraagt, is afhankelijk van de vliegafstand.
- Voor vluchten tot maximaal 1.500 kilometer komt de schadevergoeding uit op 250 euro.
- De touroperator moet een vergoeding van 400 euro betalen zodra de vliegafstand minstens 1.500 kilometer bedraagt voor vluchten binnen Europa, en tussen 1.500 en 3.500 kilometer ligt voor andere vluchten.
- Voor alle andere vluchten bedraagt de schadevergoeding 600 euro.
- Opgelet: De schadevergoeding kan gehalveerd worden als je kiest voor een alternatieve vlucht waarbij het nieuwe aankomstuur maar beperkt afwijkt van het oorspronkelijke.
Ook dit nog: Het is mogelijk om een extra compensatie te vragen als de schadevergoeding onvoldoende is om alle kosten te betalen.
- Het Verdrag van Montréal stelt je in staat om schadevergoeding te eisen van maximaal 5.315 euro. In dat geval moet je de werkelijke schade kunnen aantonen.
- Je kunt ook een beroep doen op het Verdrag van Montréal als de vluchtvertraging niet onder één van de categorieën van de Europese verordening 261/2004 valt.
Vergeet niet: Als er sprake is van overmacht moet de touroperator geen schadevergoeding betalen.