Na onderhoudswerken kampten duizenden klanten van Telenet deze voormiddag met netwerkproblemen. Sommigen konden ook niet bellen. Intussen is de storing opgelost. Is de telecomreus nu verplicht om een schadevergoeding uit te betalen?
Key takeaways
- Een grote storing bij Telenet heeft dinsdagvoormiddag heeft problemen veroorzaakt met het mobiele netwerk van duizenden klanten.
- Een telecomoperator is verplicht een schadevergoeding te betalen zodra de storing minstens 25.000 klanten treft en langer duurt dan acht uur.
- De telecomoperator kan ook een compensatie in natura aanbieden, zoals een gratis film.
In het nieuws: Duizenden gebruikers van Telenet konden deze voormiddag niet bellen of hadden geen mobiel internet. De problemen waren omstreeks 7 uur deze ochtend begonnen.
- “Vannacht zijn er onderhoudswerken geweest aan ons mobiel netwerk”, laat woordvoerder Bart Boone aan VRT NWS weten. “Die werken waren gepland, maar op het einde is er iets foutgelopen waardoor verschillende klanten moeilijkheden hadden om toegang te hebben tot het mobiele netwerk.”
- De telecomoperator meldt nu dat de problemen voor het merendeel van de klanten sinds 12.30 uur zijn opgelost.
Strenge regels voor schadevergoeding
Duiding: Heb je recht op een schadevergoeding?
- Consumenten hebben sinds 1 november recht op een compensatie bij een storing die minstens acht uur duurt. Die vergoeding bedraagt minstens 1 euro. Na 24 uur komt er nog 1 euro bij, plus 50 eurocent per dag dat de onderbreking duurt. Die bedragen worden overigens elk jaar geïndexeerd. Het moet overigens gaan om een grote storing die minstens 25.000 klanten treft.
- “Sinds 2018 zijn er, over alle operatoren heen, 14 meldingen geweest bij het BIPT van een grote storing, die minstens 8 uur duurde”, liet het kabinet van Petra De Sutter (Groen), ontslagnemend minister van Telecommunicatie, vorig jaar aan l’Echo weten.
- Voor wie een abonnement heeft, kan die compensatie een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten bedragen. Dat is interessant als dat bedrag hoger is dan de 1 euro per dag.
- En wat als je een telecombundel hebt? In dat geval wordt de minimale vergoeding berekend op basis van het volledige maandelijkse abonnementsgeld.
- De telecomoperator kan ook een compensatie in natura aanbieden, zoals een gratis film. Die compensatie moet minstens evenveel waard zijn als de financiële schadevergoeding. Het bedrijf kan je niet dwingen om voor deze vorm van compensatie te kiezen.
- Als je de keuze krijgt, maar niet reageert, zal de operator automatisch een financiële schadevergoeding uitbetalen.
Ook dit: Telecomoperatoren moeten geen schadevergoeding betalen voor pannes die te wijten zijn aan overmacht. Denk bijvoorbeeld aan vandalisme, extreme weersomstandigheden of ongevallen.
Telenet lost problemen binnen de acht uur op
Maar: De problemen bij Telenet waren binnen de acht uur opgelost, waardoor de bovenstaande regeling niet van kracht is.
- “Wanneer de storing minder lang duurt, of minder mensen getroffen zijn, kan je wel ad hoc een schadevergoeding vragen”, laat Laura Claeys, woordvoerder van de consumentenorganisatie Testaankoop, wel weten aan Het Nieuwsblad.