De langverwachte iOS 14.5 update voor iPhones komt met een omwenteling in datagebruik en privacy van gebruikers. U zal kunnen kiezen of een app uw data mag blijven verzamelen of niet. Apps die vooral inkomsten genereren met de verkoop van data moeten herbronnen over hun zakenmodel.
Tien maanden nadat Apple beloofde de controle over privacy voor iPhone-gebruikers uit te breiden, is het sinds maandag eindelijk zover. Wanneer gebruikers upgraden naar iOS 14.5 zullen ze de vraag krijgen of apps hun activiteiten mogen bijhouden tijdens het gebruik van andere apps en websites.
Op de vraag of een bepaalde app u mag blijven volgen, kan u kiezen om dit toe te staan of om de tracking van de app volledig uit te schakelen. Er wordt verwacht dat de meeste gebruikers dit niet meer zullen toestaan. Ontwikkelaars van apps mogen bij Apple komen uitleggen waarom hun app toch tracking zou nodig hebben zonder toestemming te krijgen van gebruikers. Ook in dit geval verwacht Apple dat er weinig apps toestemming zullen krijgen om hun activiteiten ongestoord verder te zetten.
Welke gegevens verzamelden die apps juist?
Voor iOS 14.5 uitkwam, verzamelden een groot aantal apps allerlei data over hun gebruikers die dan verkocht werden aan derde partijen. Die laatsten gebruikten die data om een gepersonaliseerd pakket reclame op te stellen die gebruikers online te zien krijgen. Meteen de reden waarom het voor vele mensen soms aanvoelt alsof de reclame die ze zien nogal sterk overeenstemt met onderwerpen die ze recent opzochten, over lazen of over spraken. Een teken van hoe efficiënt apps uw data verzamelen.
Deze gegevens over u werden vrij verzameld door apps:
- uw locatie,
- welke andere apps u gebruikt,
- wanneer u de app gebruikt,
- uw mailadres (weliswaar in een beveiligde code),
- uw telefoonnummer,
- een unieke code die uw iPhone identificeert. Deze code staat bekend als de ‘Identifier for Advertisers’, ofwel de identiteit van uw smartphone voor adverteerders. Terwijl u apps gebruikt of surft op het internet, laat u deze code achter, waardoor reclamebureaus een profiel van uw gebruik kunnen schetsen.
Het aantal gegevens dat verzameld wordt, is absurd. Volgens app-ontwikkelaar Fun Corp werden er elke dag ‘honderden biljoenen activiteiten van gebruikers bijgehouden’. Een Amerikaanse journalist van The Washington Post vond op zijn smartphone maar liefst 5.400 ‘trackers’ die elke week zijn data ophaalden. Die data vloeit vooral naar de ‘Big Tech’, met Facebook en Google voorop.
Zal ik nu dan geen advertenties meer krijgen? Er valt een grote nuance te maken: ads zullen blijven, maar ze zullen niet meer gepersonaliseerd zijn, indien u ervoor kiest om de apps geen toegang tot uw data meer te geven.
Wanneer u ervoor kiest om een app geen toegang tot gegevens te geven, zal die app dat nooit meer kunnen doen. Apple verwacht dat apps toegang tot de meeste data zullen verliezen, waaronder de meest cruciale zoals telefoonnummers en e-mailadressen.
Gevolgen voor gratis apps en de reclamesector
Natuurlijk heeft dit enorme gevolgen voor de app-sector. De data die app-ontwikkelaars gebruikten om geld te verdienen aan hun product, en vooral om hun apps gratis te houden, zal wellicht van de ene dag op de andere in rook opgaan. Dit zal catastrofaal zijn voor de meeste ontwikkelaars en adverteerders.
De gehele digitale reclamesector kent een jaarlijkse omzet van ongeveer 350 biljoen dollar. Die sector kwam de voorbije weken in opstand tegen Apple, in de hoop dat het nieuwe privacybeleid aangepast zou worden. Maar de Amerikaanse technologiereus hield voet bij stuk.
Volgens andere grote techspelers wil Apple een monopolie creëren waar enkel zij data van gebruikers kunnen verzamelen en verkopen. Apple zou met de nieuwe update die data effectief niet meer moeten delen met app-ontwikkelaars. ‘Ze (Apple, red.) menen dat de update rond privacy draait, maar het gaat om puur winstbejag. We laten ons niets wijsmaken’, reageert Facebook scherp. Facebook is zelf een grote verzamelaar van data met onder andere Whatsapp, Messenger en de Facebook-app.
Niettemin denkt Mark Zuckerberg dat de veranderingen positief kunnen zijn voor Facebook. Het verlies van data zou e-commerce wel eens kunnen aanzetten tot de directe verkoop op zijn platform, redeneert de miljardair.
Zal Android volgen?
Het lijkt op dit moment dat het door Google beheerde besturingsplatform Android niet zal volgen met een even radicale verandering in beleid.
Google kondigde onlangs wel aan dat ze werken aan een ‘privacy-first’-beleid voor desktopgebruikers. Het lijkt logisch dat dit nieuw beleid dan ook op smartphones geïntroduceerd zal worden. De inhoud van dat nieuwe beleid is echter voorlopig nog onbekend.
(am)