Printen zonder gedoe: wat medewerkers echt verwachten

Met branded content van Konica Minolta

In een werkomgeving waar tijd schaars is en de druk hoog, willen medewerkers dat printen snel én zonder frustratie gebeurt. Geen lange wachttijden, geen foutmeldingen en vooral: geen zoektocht naar papier of toners. Een printer die het gewoon doet, zoals die van Konica Minolta, is voor veel mensen van groot belang. In deze blog lees je wat medewerkers verwachten als zij gebruik maken van de printer.

Gebruiksgemak telt

Veel medewerkers zijn gewend aan de meest nieuwe technologieën. Dat geldt voor bijvoorbeeld smartphones, laptops én printers. Een overzichtelijk touchscreen, duidelijke aanwijzingen en simpele verbindingen zijn van groot belang. Niemand heeft namelijk zin en tijd om zich te verdiepen in een handleiding voor iets wat vanzelfsprekend moet zijn. Printen moet daarom net zo eenvoudig zijn als het versturen van een mail of het opslaan van een document.

Flexibiliteit in locatie

Door de mogelijkheid van hybride werken verwachten medewerkers dat ze altijd en overal kunnen printen waar ze aan het werk zijn. Of dit nu thuis of op kantoor is. Dat vraagt om systemen die printopdrachten veilig kunnen bewaren, totdat de gebruiker op locatie is. Of bijvoorbeeld handige home office printers. Mobiliteit en toegankelijkheid worden dus steeds belangrijker.

Veiligheid als randvoorwaarde

Ondanks dat gemak voorop staat, mag de veiligheid niet uit het oog worden verloren. Vooral in sectoren waar vertrouwelijk informatie op papier komt, verwachten medewerkers dat hun documenten niet zomaar op een printer blijven liggen. Beveiligde printopdrachten zijn daarom in veel gevallen noodzakelijk. Printen gedoe betekent daarom ook printen zonder zorgen.

Ondersteuning bij problemen

Gaat het toch mis? Dan willen medewerkers snel geholpen worden. Niemand wil lang wachten op de hulp van een IT-afdeling voor een vastgelopen papier. Duidelijke foutmeldingen of korte instructies via het scherm voorkomen al veel frustratie. Het helpt ook als medewerkers weten bij wie ze terechtkunnen voor ondersteuning.

Duurzaamheid speelt mee

Steeds meer medewerkers zijn zich bewust van de duurzaamheid. Ze verwachten dat een werkgever daar bij ook bij stil staat. Niet onnodig printen hoort daar ook bij. Maar ook zaken zoals dubbelzijdig printen, afdrukken in zwart-wit en duidelijke richtlijnen over wat geprint kan worden, draagt hier aan bij. Het verkleint verspilling en voorkomt dat de printer overbelast raakt met overbodige opdrachten.

Aandacht voor verschillende werkstijlen

Niet iedereen gebruikt de printer op dezelfde manier. Sommige mensen printen dagelijks, anderen zelden tot nooit. Maar al deze medewerkers hebben één ding gemeen: ze verwachten dat hun werkstijl ondersteund wordt, zonder onnodige drempels.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.