De wereldwijde prijzen voor verscheping zijn fel omhoog geklommen. Door de pandemie zijn onlineaankopen in de lucht geschoten en bevinden pakjes zich meer dan ooit tevoren tussen landsgrenzen in. De scheepvaartsector vreest dat de trend aanhoudt tot na 2022.
De prijzen voor het verschepen van containers van Azië naar de VS en Europa stijgen razendsnel. Vrachteigenaars drijven de tarieven op omdat er te weinig transportcapaciteit is. Dat zal waarschijnlijk de rest van het jaar zo blijven.
De gemiddelde prijs voor het verschepen van een container van twaalf meter, is wereldwijd meer dan verviervoudigd ten opzichte van vorig jaar. Op 1 juli stond die prijs op 8.399 dollar, volgens Drewry Shipping Consultants Ltd. De prijs is sinds de eerste week van mei zelfs met 53,5 procent gestegen.
De prijzen voor verschepingen vanuit China naar belangrijke havens in het Westen, liggen volgens Drewry rond de twaalf duizend dollar per container. Sommige bedrijven zullen zelfs 20.000 dollar moeten betalen voor last minute shipping-overeenkomsten. Bedrijven vechten voor een plek voor hun container op het schip.
Gevolg van lockdown
Scheepvaartdeskundigen zeggen dat de stijgende zeetarieven het gevolg zijn van de Covid-19-pandemie. De aanvoerketens zijn compleet verstoord en veroorzaken vertragingen in havens en binnenlandse distributienetwerken. Voorraden raken snel weer uitgeput en Westerse detailhandelaars en fabrikanten haasten zich om die zo snel mogelijk aan te vullen.
De prijzen begonnen vorige zomer op te lopen toen de vraag van de consumenten begon te stijgen. Gebeurtenissen zoals de blokkering van het Suezkanaal in maart hebben die prijsstijgingen alleen maar versneld. Het tekort aan containers stapelde zich aan de lopende band op.
Ook in Belgische cijfers merken we een stijging in invoer op. In 2020 vervoerden binnenschepen iets meer dan 156 miljoen ton aan goederen op de Belgische waterwegen. Dat is ongeveer een half miljoen ton meer dan in 2019. Op de volledige cijfers van 2021 moeten we nog even wachten.
Afschrikeffect weerkaatst
In een poging tot bedrijven af te schrikken, werden vervoerskosten opgedreven. Hoge tarieven zouden volgens bevoorradingsexperts de verladers voor een keuze stellen: Ze kunnen de prijs betalen en de kosten doorrekenen naar hun klanten of zich terugtrekken van overzeese markten.
Dat leidde tot een steeds groter wordende biedoorlog. Sommige bedrijven zijn bereid om 23 tot 24 duizend dollar te betalen, inclusief de binnenlandse distributiekosten. Als gevolg zijn alle schepen overboekt. Zowel bedrijven als klanten lijken niet langer om de prijzen te geven.
De scheepvaartsector is wanhopig en vreest dat er geen einde in zicht is tot 2022, op Chinees Nieuwjaar. Dan sluiten de fabrieken in China gewoonlijk een tijdje. Tot dan zullen de achterstand en de vertraging alleen maar groter worden.
(jvdh)