Key takeaways
- De Portugese regering wil 49,9 procent van de aandelen van TAP verkopen.
- Premier Luis Montenegro wil een duurzame toekomst voor TAP veiligstellen.
- Privatisering kan grote Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa en Air France-KLM aantrekken.
De Portugese regering hervat haar plannen om een groot deel van de nationale luchtvaartmaatschappij TAP te privatiseren. Het gaat om de verkoop van 49,9 procent van de aandelen, waarbij 5 procent wordt gereserveerd voor werknemers. Premier Luis Montenegro benadrukte de noodzaak van een duurzaam plan en erkende dat het niet langer mogelijk was om overheidsinvesteringen te blijven doen.
Belang van het bedrijfsleven
Luis Montenegro wees op het belang van TAP voor de economische groei van Portugal en haar potentieel om strategische partnerschappen te bevorderen. De luchtvaartmaatschappij heeft waardevolle routes naar Brazilië, Portugeessprekende Afrikaanse landen en de Verenigde Staten. Die routes maken TAP aantrekkelijk voor grote Europese spelers zoals Lufthansa, Air France-KLM en IAG. Deze luchtvaartmaatschappijen hebben in het afgelopen jaar veel interesse getoond in een partnerschap met TAP.
Invloed op toerisme
TAP speelt een cruciale rol in de bloeiende toerismesector van Portugal. In 2021 leed de maatschappij zware verliezen, wat leidde tot staatssteun en een financiële ommekeer. Ondanks die moeilijkheden blijft TAP een essentiële troef voor het land. Eerdere pogingen tot privatisering liepen spaak door politieke onzekerheid. De recente verkiezingen creëerden nu echter ruimte voor een nieuwe poging richting privaat eigenaarschap. (uv)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

