Porsche blijft voorzichtig ondanks recordomzet

De Duitse sportwagenproducent Porsche, onderdeel van de Volkswagen Group, heeft het voorbije jaar een recordomzet van 26,1 miljard euro gerealiseerd.

Tegenover het jaar voordien is er sprake van een stijging met 10 procent. De winst liep met 26,3 procent tot 4,4 miljard euro.

Die resultaten hebben de top van Porsche aangezet om een dividend van 952 miljoen euro voor te stellen. Vorig jaar werd onder de aandeelhouders een bedrag van 676 miljoen euro verdeeld. Porsche heeft door de bedreiging van coronavirus-besmettingen inmiddels wel beslist de productie tijdelijk op te schorten.

‘Porsche blijft ook in de toekomst een winstmarge van minstens 15 procent als leidraad hanteren,’ verduidelijkt Lutz Meschke, financieel directeur van de sportwagenbouwer. ‘Die marge ligt meer dan twee keer hoger dan bij de andere merken van de groep.’

Taycan

Vorig jaar boekte Porsche een marge van 16,2 procent. Dat betekende wel een daling tegenover het jaar voordien, toen een marge van 17,4 procent kon worden opgetekend. ‘De inkrimping moet echter worden toegeschreven aan de hogere kosten en negatieve wisselkoerseffecten,’ zegt Meschke. ‘Tijdens tijdelijke crisisperiodes moet het trouwens steeds mogelijk zijn om die winstmarges onder de grens van 15 procent te laten dalen.’

In totaal verkocht Porsche in 2019 al 274.463 wagens, tegenover 268.451 in 2018. De Cayenne groeide met een verkoop van 95.293 exemplaren het voorbije jaar tot het meest populaire model van het merk. Het jaar voordien verkocht het model 79.111 eenheden. Bij de Macan was er daarentegen een terugval met 4,5 procent tot  89.744 exemplaren.

De verkoop van de 911 steeg met 3,7 procent tot 37.585 wagens. Bij de Panamera was er daarentegen een daling met 12,1 procent tot 31.192 eenheden. Ook bij het model 718 was er een achteruitgang met 18,6 procent tot 19.263 wagens. Tenslotte leverde het eerste bouwjaar van de elektrische Taycan een verkoop van 1.386 exemplaren op.

Beursgang

Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, heeft beslist om van Porsche de draaischijf van de luxedivisie van het concern te maken. Die portefeuille omvat ook nog de merken Bentley, Bugatti en Lamborghini.

Meschke zorgde twee jaar geleden voor controverse met uitspraken over een mogelijke beursgang van Porsche. ‘Een dergelijke operatie moet een optie blijven,’ aldus de financieel directeur.

‘Men moet er immers ook rekening mee houden dat investeerders gespecialiseerde merken zoals Ferrari of Tesla boven conglomeraten verkiezen. Dat manifesteert zich ook in de waarde van de betrokken ondernemingen.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.