Key takeaways
- Porsche AG schrapt ongeveer 1.900 banen als gevolg van kostenbesparende maatregelen.
- Het bedrijf is van plan om vrijwillige programma’s voor vervroegde uittreding en ontslagvergoedingen voor individuele gevallen tot 2030 te implementeren.
- Verdere kostenbesparingen worden verwacht door maatregelen zoals het aftoppen van bonussen voor werknemers en een zorgvuldige evaluatie van nieuwe aanwervingen.
Porsche AG voert kostenbesparende maatregelen door door het personeelsbestand met ongeveer 1.900 banen te verminderen. Deze herstructurering heeft gevolgen voor zowel de hoofdfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen als het ontwikkelingscentrum in Weissach. De gevolgen zullen merkbaar zijn op alle afdelingen, waaronder engineering, productie en administratie.
Ondanks de relatief sterke financiële positie van Porsche binnen de Volkswagen Group, benadrukte CEO Andreas Haffner verschillende uitdagingen waar het bedrijf voor staat. Deze omvatten de vertraagde opstart van de productie van elektrische voertuigen (EV) en de complexiteit als gevolg van geopolitieke en economische onzekerheden. Om blijvend succes op de lange termijn te garanderen, benadrukte Haffner de noodzaak om deze uitdagingen proactief aan te pakken, waaronder het beheersen van personeelskosten.
Inkrimping van het personeelsbestand
Het management en de ondernemingsraad hebben samen een sociaal verantwoorde aanpak ontwikkeld voor deze personeelsreductie. Tot 2030 zullen de medewerkers van Porsche AG profiteren van een gegarandeerd dienstverband. Om de beoogde inkrimping te realiseren, zal het bedrijf echter vertrouwen op vrijwillige maatregelen zoals aantrekkelijke programma’s voor vervroegde uittreding en ontslagvergoedingen voor individuele gevallen. Daarnaast is Porsche van plan om nieuwe aanwervingen en vacatures zorgvuldig te evalueren in het licht van natuurlijk personeelsverloop en demografische verschuivingen.
Naast deze geplande reducties heeft Porsche al kostenbesparende initiatieven geïmplementeerd door tijdelijke contracten in de productie uit te faseren. In 2024 zullen 1.500 van dergelijke contracten niet worden verlengd en in 2025 zullen er nog eens 500 aflopen. Op dit moment heeft het bedrijf 23.650 mensen in dienst.
Porsche zet ook limiet op bonussen
Verdere kostenbesparingen worden verwacht door maatregelen zoals het aftoppen van bonussen voor werknemers, die in 2023 maar liefst 9.690 euro bedroegen, maar in 2024 aanzienlijk lager zullen zijn. Het management heeft ook toegezegd om aanzienlijk bij te dragen aan de totale besparingsdoelstelling.
Het is op dit moment onduidelijk of de personeelsreductie zich ook zal uitstrekken tot de Porsche Leipzig fabriek, een dochteronderneming van Porsche AG die niet expliciet wordt genoemd in de recente aankondiging.
Het bedrijf maakt een periode van grote veranderingen door. Eerder deze maand kondigde Porsche onverwacht het vertrek aan van financieel directeur Lutz Meschke en verkoopdirecteur Detlev von Platen. De redenen voor hun ontslag zijn nog niet bekend gemaakt. Er waren echter berichten over gespannen relaties tussen Meschke en Oliver Blume, die momenteel zowel Porsche als de Volkswagen Groep leidt, en er werd gespeculeerd over de ambities van Meschke voor de toppositie.
Focus op verbrandingsmotoren
De aandelenkoers van het bedrijf is de laatste tijd ook gedaald, wat nog verergerd werd door uitdagingen zoals de dalende verkoop in China. Er zijn nog geen opvolgers voor de vertrokken managers aangekondigd.
In een latere ontwikkeling onthulde Porsche een strategische verschuiving naar meer nadruk op verbrandingsmotoren. Deze beslissing brengt aanzienlijke kosten met zich mee, met een geschatte extra last tot 800 miljoen euro in 2025. Deze investering is bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe modellen met zowel benzine- als plug-in hybride aandrijflijnen, evenals vooruitgang in accutechnologie.
Hoewel het ambitieuze doel van Porsche om in 2030 meer dan 80 procent volledig elektrische auto’s te produceren nog steeds officieel is vastgelegd, suggereren recente aanwijzingen dat dit doel kan worden bijgesteld op basis van de marktvraag en wereldwijde trends in de ontwikkeling van EV’s.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!