Key takeaways
- Porsche AG zal de uitrol van zijn elektrische auto’s vertragen door de afnemende vraag en de prijsdruk.
- Het herstructureringsplan van Porsche AG kost Volkswagen 5,1 miljard euro en heeft een negatief effect op het bedrijfsresultaat van Porsche.
- Porsche heeft zijn winstmargeverwachtingen voor 2025 verlaagd van 5-7 procent naar maximaal 2 procent.
Fabrikant van luxesportwagens Porsche AG heeft een vertraging aangekondigd in de uitrol van zijn elektrische voertuigen als gevolg van een afnemende vraag, met name op cruciale markten zoals China en de VS. Deze strategische verschuiving, gedreven door prijsdruk en handelsbelemmeringen, heeft aanzienlijke financiële gevolgen gehad voor Porsche en zijn moederbedrijf Volkswagen.
Financiële gevolgen
De aandelen van Porsche daalden na de aankondiging als gevolg van de bezorgdheid van beleggers over de vertraagde lancering van elektrische voertuigen en de lagere rentabiliteitsprognoses. Op maandagochtend 10.55 uur stond de aandelenkoers op -7,8 procent. De beslissing om voorrang te geven aan hybride voertuigen en voertuigen met verbrandingsmotoren boven volledig elektrische modellen is een uiting van de uitdagingen waarmee zelfs prestigieuze automerken worden geconfronteerd bij de aanpassing aan een snel veranderend autolandschap.
Volkswagen verwacht een last van 5,1 miljard euro te absorberen in verband met het herstructureringsplan bij haar dochteronderneming Porsche AG. Deze aanpassing zal naar verwachting alleen al dit jaar een negatief effect hebben op het bedrijfsresultaat van Porsche van maximaal 1,8 miljard euro. Oliver Blume, CEO van Porsche en Volkswagen, erkende de noodzaak van een strategische herijking als reactie op de veranderende marktdynamiek en een aanzienlijke daling van de vraag naar premium elektrische voertuigen.
Verlaagde winstmarges
De herziene winstmargeverwachtingen van Porsche voor 2025 zijn aanzienlijk verlaagd en voorspellen nu een maximum van 2 procent in vergelijking met de eerdere schatting van 5 tot 7 procent. Deze aanpassing benadrukt de druk op de winstgevendheid binnen het segment luxe auto’s.
Daarnaast zal Porsche de productiecyclus van bestaande modellen met verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen verlengen tot in de jaren 2030. Blume toonde zich optimistisch dat de Europese Unie zich flexibel zou opstellen ten opzichte van haar ambitieuze doelstelling om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2035 met 100 procent te verminderen.
Bredere gevolgen voor Volkswagen
De impact van deze strategische verschuiving strekte zich ook uit tot Volkswagen, dat zijn vooruitzichten voor de winstmarge verlaagde van 4 procent tot 5 procent naar 2 procent tot 3 procent. Porsche SE, de grootste aandeelhouder van Volkswagen, verlaagde ook zijn winstverwachting na belastingen.
Blume zei dat het enkele weken kan duren voordat de lopende onderhandelingen tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten over een verlaging van de invoerrechten op auto’s worden afgerond. Volkswagen is actief betrokken bij besprekingen met de Amerikaanse regering over een mogelijk investeringsprogramma waar ook Porsche van zou kunnen profiteren.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

