Porsche wint; de 911 triomfeert

De Duitse autobouwer Porsche heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 221.512 wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet en winst lieten echter een sterkere groei optekenen, waarbij de constructeur gewag maakt van de positieve impact van een interessante productmix.

De verkoop van het iconische model 911 – het meest winstgevende type uit de portfolio van Porsche – liep immers met 9 procent op. Het aantal orders voor het type is volgens Porsche opgelopen tot het hoogste niveau in de geschiedenis.

Weerstand

Porsche boekte tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 26.74 miljard euro. Dat betekende een stijging met 15,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst nam zelfs met 40,6 procent toe tot bijna 5,05 miljard dollar. Daarbij wordt wel opgemerkt dat de stijging van de operationele winst wel gedeeltelijk aan positieve wisselkoerseffecten moet worden toegewezen.

Autofabrikanten worstelen met hoge inflaties en stijgende rentevoeten, die op de vraag van de consument wegen. Maar vooral de fabrikanten van luxewagens kunnen zich voorlopig goed staande houden.

Ook Mercedes-Benz gaf eerder al aan te verwachten dat een sterke verkoop van wagens uit het hogere marktsegment de constructeur tegen de impact van de moeilijke economische omstandigheden zou helpen beschermen. Die suggestie lijkt nu door de cijfers van Porsche te worden bevestigd.

Uitdagend

Porsche kon tijdens het voorbije kwartaal op zijn omzet een rendement van 18,9 procent melden. Voor het volledige jaar wordt gerekend om een rendement tussen 17 procent en 18 procent. Op middellange termijn wordt een niveau tussen 17 procent en 19 procent in het vooruitzicht gesteld. Op langere termijn moet dat cijfer echter verder tot 20 procent oplopen.

“Het derde kwartaal van dit jaar had op politiek, economisch en maatschappelijk vlak een volatiel en uitdagend karakter”, erkende Lutz Meschke, financieel directeur van Porsche. “Desondanks hebben we getoond in staat te zijn om winstgevend te opereren, onder meer door het hanteren van een strenge kostendiscipline en het aanbieden van een aantrekkelijke productmix.”

Ook Oliver Blume, chief executive van Porsche, stelde dat in het verdere verloop van het decennium rekening zal moeten worden gehouden met geopolitieke crisissen en aanvoerproblemen. “Daartegen kunnen de bedrijven zich het best met een sterke financiële ruggengraat verdedigen”, merkte hij op. “Bovendien moet op de markt de nodige flexibiliteit tentoon worden gespreid.”

(bg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.