Sportwagenbouwer Porsche gaat binnen een maand naar de beurs, en wordt daarmee naar schatting 60 tot 90 miljard euro waard. Maar de oprichtersfamilies Porsche en Piëch verliezen hun greep op het bedrijf niet. Vijf vragen en antwoorden.
1. Oprichters? Porsche is toch van Volkswagen?
Strikt genomen klopt dat, want tussen 2009 en 2012 werd Porsche overgenomen door de Duitse autogigant Volkswagen. Maar omdat de oprichtersfamilies van Porsche een controlerend belang in het beursgenoteerde Volkswagen bezitten (zie infografiek onderaan), zwaaien zij indirect toch nog de scepter bij beide autobouwers.
2. Hoe ontstonden die banden?
Er zijn altijd nauwe banden geweest tussen Porsche en Volkswagen. Zo ontwierp stamvader Ferdinand Porsche in de jaren dertig de Volkswagen Kever. Later werkte Porsche regelmatig samen met Volkswagen aan de ontwikkeling van nieuwe modellen. Daarin werden vaak ook onderdelen van VW en dochterbedrijf Audi gebruikt.
Dat de puissant rijke oprichtersfamilies achter Porsche ooit een belang in Volkswagen opbouwden, is dus niet vreemd. En dat Volkswagen tussen 2009 en 2012 vervolgens de sportwagenbouwer Porsche opslokte, is ook wel te verklaren.
3. Waarom verkoopt VW Porsche nu weer?
Volkswagen kocht Porsche eerst, maar brengt het nu weer naar de beurs. Dat klinkt niet logisch, maar de tijden zijn veranderd. In de eerste plaats is het winstgevende Porsche de afgelopen tien jaar véél meer waard geworden.
In 2012 kocht Volkswagen de resterende helft van Porsche voor 4,5 miljard euro. Dat waardeerde heel Porsche dus op 9 miljard. Tegenwoordig wordt de waarde geschat op 60 tot 90 miljard euro. Door een klein deel van de aandelen in Porsche nu weer te verkopen, kan Volkswagen haar bankrekening spekken zonder de zeggenschap over het bedrijf te verliezen.
4. Hoeveel miljard strijkt VW straks op?
Omdat Volkswagen slechts een kwart van de aandelen Porsche kwijt wil, levert de beursgang het moederbedrijf zo’n 15 tot 22 miljard euro op. En door driekwart van de aandelen zelf te houden, blijft het dus veruit de belangrijkste aandeelhouder.
Op de beurs komt uiteindelijk slechts een belang van 12,5 procent aan preferente aandelen Porsche beschikbaar. Een tweede portie van 12,5 procent aan gewone aandelen gaat naar het investeringsvehikel van de oprichtersfamilies, dat overigens heel verwarrend Porsche SE heet. Omdat de families die aandelen dus weer in handen krijgen, vergroten zij met de beursgang hun greep op de sportwagenbouwer.
5. Waarvoor wil VW de miljarden gebruiken?
Volkswagen Groep draait op zich prima financieel, dus het lijkt de Porsche-miljarden op het eerste gezicht helemaal niet nodig te hebben. Vorig jaar boekte het autoconcern een nettowinst van ruim 15 miljard euro op een omzet van 250 miljard euro.
Maar de autobouwer uit Wolfsburg heeft zeer ambitieuze groeiplannen, en wil daarbij steeds meer elektrische auto’s ontwikkelen en produceren. Dat kost veel geld. Een ander deel van de miljarden gebruikt Volkswagen om haar eigen eigenaren tevreden te houden. De helft van de opbrengst vloeit namelijk als een speciale dividenduitkering naar de aandeelhouders.