Populisme groeit: de helft van de Belgen vindt dat de maatschappij niet werkt

Populisme groeit: de helft van de Belgen vindt dat de maatschappij niet werkt
Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken en PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw – Getty Images

Marktonderzoeksbedrijf Ipsos brengt een grote peiling naar buiten over populisme. Aan de hand van een aantal stellingen werden mensen wereldwijd bevraagd. Wat blijkt: ook Belgen zijn ontevreden over het land, maar zijn het minder vaak eens met harde standpunten dan de rest van de wereld.

Waarom is dit belangrijk?

Populisme scoort, ook in de peilingen in België. Met de federale en regionale verkiezingen in het vooruitzicht is het uitkijken naar de score van populistisch links én rechts.

Genoteerd: Belgen scoren telkens onder het gemiddelde op populistische stellingen, alhoewel de percentages soms hoog liggen.

  • Met de stelling “Onze maatschappij werkt niet” is exact 50 procent van de ondervraagde Belgen het eens. Nog eens 30 procent zegt het niet te weten. Het wereldwijde gemiddelde ligt hoger, 57 procent. Opmerkelijk is ook dat het percentage ja-stemmers afneemt doorheen de jaren: in 2019 was dit nog 64 procent.
  • De meerderheid van de Belgen gelooft niet dat de traditionele politiek dat kan verhelpen: 58 procent geeft aan dat “de traditionele politiek en politici niets geven om mensen zoals ik”. Toch is dat lager dan het gemiddelde (64 procent) en landen als de VS (65 procent), het VK (66 procent) en Frankrijk (71 procent).
  • Opnieuw 58 procent van de Belgen gelooft dat “een sterke leider nodig is om het land terug te nemen van de rijken en de machtigen”, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 63 procent.
    • Nog eens 46 procent geeft aan dat die leider regels moet breken om België te herstellen.
  • Met de stelling “De grootste kloof in ons land is die tussen het gewone volk en de economische en politieke elite” is 59 procent van de Belgen het eens, tegenover 67 procent wereldwijd. Die score lijkt hoog, maar was in 2021 nog 68 procent.

Jobs afpakken

Ingezoomd: Meer Belgen dan vroeger vinden dat immigratie het probleem veroorzaakt.

  • Populistische politici wereldwijd verbinden de problemen in de maatschappij snel met migratie. Ipsos deed ook daar onderzoek naar. De standpunten van de Belgen komen grotendeels overeen met de buurlanden.
    • Zo vindt 44 procent dat “België sterker zou zijn als we immigratie zouden stoppen”. Dat komt bijna overeen met het wereldwijd gemiddelde (43 procent), en is een stijging ten opzichte van 2021 (toen nog 38 procent).
    • Wereldwijd is 42 procent van de ondervraagden het eens met de klassieker “Immigranten nemen de jobs af van de echte inwoners”. Voor België ligt dat percentage lager, op 33 procent. Dat gaat gelijk op met Nederland (31 procent) en Frankrijk (32 procent). Nog eens 33 procent is het oneens met die stelling.

Defensie is niet belangrijk

Uitgezoomd: Op welke domeinen moet de Belgische regering inzetten?

  • Tot slot onderzocht Ipsos ook nog waar Belgen hun belastinggeld naartoe willen zien gaan. Over het algemeen is de Belg geen fan van een verhoging: 60 procent vindt dat de belastingen verlaagd moeten worden.
  • Per domein zijn er wel enkele opvallende cijfers te vinden:
    • 61 procent wil meer overheidsgeld voor onderwijs. Dat is ongeveer evenveel als de Fransen (63 procent), maar beduidend meer dan de Nederlanders (55 procent) en minder dan de Duitsers (71 procent).
    • 65 procent wil meer investeringen in gezondheidszorg. Daarmee zit België onder het wereldwijd gemiddelde van 75 procent.
    • Defensie is een hot topic wereldwijd, maar Belgen liggen er minder wakker van. 37 procent wil meer defensie-uitgaven, terwijl dat wereldwijd 51 procent is.

Conclusie: Ipsos besluit dat populisme wereldwijd aan een opmars bezig is. De resultaten lijken dat ook voor België te bevestigen, zij het iets gematigder dan in de rest van de wereld.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.