Populaire app Clubhouse krijgt boete van 2 miljoen euro van Italiaanse privacywaakhond

De Amerikaanse sociale media-app Clubhouse heeft een boete van 2 miljoen euro gekregen, wegens overtreding van de algemene gegevensbescherming van de Europese Unie.

Waarom is dit belangrijk?

Gedurende het hoogtepunt van de COVID-pandemie was de sociale media-app Clubhouse immens populair. Het platform draaide om verschillende chatrooms waarin door leden via audiobestanden gesprekken over nagenoeg elk onderwerp werden gevoerd. Het bleek alleen dat het platform op het gebied van privacy zo lek als een zeef was.

In het nieuws: In een persbericht zei de Italiaanse privacywaakhond, genaamd Garante, dat de app “talrijke regels” van de GDPR had geschonden.

  • De Italiaanse waakhond zei dat de app, die eigendom is van het Amerikaanse bedrijf Alpha Exploration, niet transparant genoeg was over het gebruik van persoonlijke informatie van gebruikers. 
  • Zo zou de app gebruikers toestaan om geluidsfragmenten, zonder medeweten en toestemming, van andere gebruikers op te slaan en te delen. Zo werden begin dit jaar door een onbekende gebruiker stiekem verschillende gesprekken gepubliceerd op een eigen externe website, waardoor anderen ongemerkt konden meeluisteren, aldus nieuwsdienst Bloomberg.
  • “Mensen dachten dat hun gesprekken privé waren”, aldus Robbert Potter van beveiligingsbedrijf Internet 2.0 tegen RTL Nieuws.
  • Ook werden door Alpha Exploration gedetailleerde profielen van leden opgesteld en werden audio-opnames voor onbepaalde tijd op servers van het bedrijf bewaard.
  • Volgens de toezichthouder in Rome moeten de Amerikanen daarom een boete van 2 miljoen euro betalen en moeten de makers in de toekomst duidelijker communiceren over hoe het bedrijf omgaat met persoonlijke gegevens.
  • Het bedrijf is ook verplicht om extra informatie toe te voegen aan zijn privacyverklaring, zoals het specificeren van de bewaartermijnen van de gegevens.
  • Alpha Exploration heeft nog niet gereageerd op het nieuws. 

De achtergrond: Clubshouse is al lange tijd omstreden.

  • Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van het Stanford Internet Observatory dat Clubhouse deels werkt met software van het Chinese bedrijf Agora. Hierdoor zou data van gebruikers op servers in China terecht zijn gekomen.
  • Ook waren er zorgen over de veiligheid van de app. Om de app te kunnen gebruiken moeten leden namelijk Clubhouse toegang geven tot de volledige contactenlijst op hun telefoon, die vervolgens wordt opgeslagen op servers van Alpha Exploration. Uit onderzoek van VICE Duitsland bleek dat Clubhouse zogenaamde “schaduwprofielen” creëerde van alle contacten uit de contactenlijst, ook van personen die geen account hadden op de app.

Persoonlijke gegevens

De handel in persoonsgegevens is een winstgevende business. 

  • De persoonlijke gegevens van de gemiddelde Europeaan worden elke dag 376 keer gedeeld door online datahandelaren. Dat blijkt uit een studie van de Irish Council for Civil Liberties (ICCL).
    • Voor gebruikers in de Verenigde Staten loopt dit cijfer op tot 747 keer per dag, aldus de onderzoekers.
  • Dit alles vindt plaats zonder dat de gebruiker hier van weet of er toestemming voor heeft gegeven. Bekende datahandelaren zijn Google, Facebook en Amazon.
  • Een bekende marktplaats waar adverteerders informatie over de gebruikers van apps – zoals Clubhouse – en websites kunnen kopen is Narrative.

Digitaal platform Motherboard kocht op Narrative voor 100 dollar de gegevens van gebruikers van de app Clue, dat gebruikt wordt om de menstruatiecyclus bij te houden. De journalisten kregen na hun aankoop een lijst van meer dan 5.500 unieke Clue-gebruikers in de vorm van een unieke mobiele advertentie-ID.

(ns)

Meer