Binnenkort kan u de Polestar 2 kopen, de elektrische auto die bij zowat elke recensent het woord ‘Teslakiller’ doet opkomen. Thomas Ingenlath, die van Polestar een huismerk moet maken, heeft er vertrouwen in.
Polestar is zogezegd nog geen bekend merk, maar het liefdeskind van Volvo en Chinees automerk Geely heeft toch al wat stof doen opwaaien. Enthousiastelingen van de elektrische auto zitten al zowat een jaar op de reprise van Polestar te wachten. Die voldoet ruimschoots aan de verwachtingen, vonden ook wij.
Thomas Ingenlath, de CEO van Polestar, moet de Polestar-bal doen rollen. De Polestar 2 is, niet zoals zijn voorganger, een volledig elektrische wagen met sportauto-allures. De vergelijking met Tesla dringt zich op, maar ‘dat is helemaal niet hoe we de auto geconceptualiseerd hebben’, zegt Ingenlath via videocall aan BusinessAM.
Leuk om mee te rijden
‘Met de Polestar 2 mikken we vooral op plezier. We willen dat het leuk wordt om met een elektrische auto te rijden’, zegt een opgewekte Ingenlath. ‘Het gevoel hebben dat u toch in een leuke wagen zit die vlot rijdt. Dat is het belangrijkste. En we hebben de auto ook zo ongecompliceerd mogelijk gemaakt.’
De coronacrisis reed recht door de promoplannen voor de Polestar 2, maar er is duidelijk veel enthousiasme in de autowereld, waar hij universeel positief wordt ontvangen. Ingenlath laat het zich welgevallen. Hij doet twee weken lang al intensieve promotie voor zijn wagen. Een halve glimlach, strak in het pak en duidelijk tevreden met het eindproduct, zo klinkt hij. Polestar zal zich moeten onderscheiden van Tesla, maar daar schijnt de CEO niet bang van te zijn.
‘Het is vooral belangrijk dat u bij de Polestar niet het gevoel krijgt dat u eerst moet studeren voor u ermee kan rijden’, zegt hij daarover. ‘Die snufjes zijn leuk, maar het moet vooral een goede auto zijn.’ Al is design ook ontzettend belangrijk. Ingenlath werkte zelf ooit als designer, dat merk je aan zijn persoonlijke stijl, maar dus ook aan de wagen. ‘Een eenvoudige lijn en geen chroom, dat waren bewuste keuzes.’
Spaces
Ook in de verkoop moet Polestar zich gaan zetten. Dat wil het merk doen met Spaces. Dat zijn geen traditionele franchisezalen, maar belevingswinkels. ‘Als ik naar zo’n klassieke showroom ga, krijg ik vaak het gevoel dat de mensen daar me iets willen verkopen en dat vind ik vervelend. Dus worden onze mensen niet betaald voor het aantal auto’s dat ze verkopen. U kan er wel, deels met VR, deels door ze te testrijden, een Polestar gaan bekijken.’ Er openen er vier in België, de eerste al deze week. U vindt er in Antwerpen, Gent, Brussel en Luik eentje tegen het einde van dit jaar.
Daar heeft Polestar een schaalvoordeel dat die andere elektrische-autoreus uit Palo Alto niet had. Polestar blijft een dochter van Volvo, al staat het merk er volledig los van. Maar die Spaces, die komen dus in Volvo-showrooms, waar u ook langs kan gaan als er problemen zijn. Al kan u een Polestar ook laten brengen en halen voor onderhoud, winterbanden en dergelijke. Volvo-medewerkers zullen in het onderhoud voorzien.
Qua prijs zit de Polestar 2 wel echt op ramkoers met Tesla: 60.000 euro, daar heeft u al wat snufjes voor, maar geen trekhaak. Net in hetzelfde segment als de Tesla Model S. ‘Er komt ook nog een goedkopere versie, van rond de 40.000 euro, met iets lagere specs’, zegt Lies Eeckman, de Belgische topvrouw van Polestar, daarover. ‘Maar we mikken zeker op het premiumsegment.’
Leasemarkt
Dat moet ook qua verkoop opleveren. Polestar mikt expliciet op de leasemarkt. ‘Het is een goed leaseproduct, daar zijn we zeker van overtuigd, maar we willen echt breder spelen’, zegt Eeckman. ‘Zowel voor gezinnen als voor wie een stadswagen nodig heeft. Maar er zijn al enkele contacten met de grote leasebedrijven in België.’
Wie goed tussen de lijnen kan lezen, weet dus dat Polestar op Volvo stoelt, dat zou ook al een schaalvoordeel moeten opleveren. ‘Dat is zeker geen nadeel. Volvo heeft de connotatie van veiligheid en betrouwbaarheid’, zegt Ingenlath. Al is de Polestar natuurlijk wel een bewust eigen merk.
‘We willen met Polestar de elektrische auto toch wat populariseren’, klinkt het bij Ingenlath tijdens de call. ‘Duurzaamheid is voor ons het hoofddoel, dat merk je ook in de vegan bekleding en hoe de auto gemaakt wordt.’ Maar daar is een goede auto onvoldoende voor. ‘Om van elektrische auto’s een succes te maken, heb je ook infrastructuur nodig, vertrouwen in de industrie en van de klanten natuurlijk.’
‘Geen compromissen’
Dat laatste wordt nog niet evident. Polestar is al een behoorlijk gekend merk, voor een nieuwkomer, maar de klant overtuigen is niet altijd makkelijk. Aan de auto zal het niet liggen, die kan concurreren met dieselwagens van dezelfde prijscategorie. Het design en de elektrische motoren, dat vergt meer salesmanship.
‘We gaan mensen niet overtuigen om voor ons te kiezen als ze sowieso vasthangen aan hun eigen merk’, klinkt het overtuigd. ‘Daarom sluiten we ook geen compromissen. We hebben een auto gemaakt die leuk is om mee te rijden en toevallig ook elektrisch is.’
Compromisloos, vlot en mét Spotify aan boord, lees onze review van de Polestar 2 hier.