P&O Ferries krijgt nieuwe CEO na controverse over massaontslagen


Key takeaways

  • Kasper Moos, voorheen werkzaam bij DFDS, vervangt Peter Hebblethwaite als chief executive van P&O Ferries.
  • Het besluit van Hebblethwaite om honderden zeelieden te ontslaan en te vervangen door slechter betaalde uitzendkrachten leidde tot nationale verontwaardiging en wetswijzigingen ter bescherming van werknemers.
  • Ondanks recente kostenbesparende maatregelen die de verliezen hebben beperkt, hebben de massaontslagen de reputatie van P&O Ferries aangetast en geleid tot een diplomatieke ruzie tussen DP World en de Britse regering.

P&O Ferries heeft Kasper Moos, voorheen werkzaam bij DFDS, gekozen als opvolger van Peter Hebblethwaite. Dat meldt Sky News. Moos zal later deze maand in zijn nieuwe functie beginnen. In een bericht aan de werknemers zei de Deense directeur dat hij ernaar uitkeek om het bedrijf te leiden en klanten een service van hoge kwaliteit te leveren.

De benoeming van Moos volgt op een tumultueuze periode voor P&O Ferries onder Hebblethwaite. Zijn controversiële beslissing om honderden zeelieden te ontslaan en te vervangen door slechter betaalde uitzendkrachten leverde hem wijdverspreide kritiek op. Hebblethwaite werd daardoor een van de meest omstreden zakenmannen van Groot-Brittannië.

Massaontslagen in 2024

De massaontslagen in 2024 veroorzaakten een nationaal schandaal en leidden tot wetswijzigingen om de bescherming van werknemers te verbeteren. P&O Ferries, eigendom van DP World, vervoert elk jaar miljoenen passagiers op routes tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland, en exploiteert ook een route tussen Noord-Ierland en Schotland. Het bedrijf speelt ook een belangrijke rol in het vrachtvervoer.

Pandemie

Tijdens de pandemie leed P&O Ferries aanzienlijke verliezen en had honderden miljoenen ponden aan leningen nodig van haar enige aandeelhouder, DP World. Recente financiële rapporten hebben een vermindering van de verliezen voor 2025 onthuld, wat gedeeltelijk wordt toegeschreven aan kostenbesparende maatregelen die Hebblethwaite heeft doorgevoerd.

Hebblethwaite had aangevoerd dat de drastische maatregel nodig was om te voorkomen dat het bedrijf failliet zou gaan. P&O Ferries stelde dat de getroffen werknemers “verhoogde” ontslagvergoedingen ontvingen. Het incident leidde echter tot felle kritiek van politici en het publiek. De toenmalige Britse minister van Transport noemde P&O Ferries een “malafide” bedrijf en riep consumenten op om het te boycotten. Dit escaleerde tot een diplomatieke ruzie met DP World, dat zich uit protest tijdelijk terugtrok van een belangrijke investeringstop. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.