‘Plug-in hybrides verbruiken tot vier keer meer brandstof dan beloofd’

Plug-in hybrides kunnen tot vier keer meer brandstof verbruiken dan beloofd. Foto: Hauke-Christian Dittrich/dpa

Plug-in hybride wagens kunnen tot vier keer meer brandstof verbruiken dan beloofd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse consumentenorganisatie Which?, dat vandaag gepubliceerd is.  

Uit het onderzoek blijkt dat sommige populaire plug-in hybride voertuigen (PHV’s) veel meer vervuilen in reële omstandigheden dan de autoconstructeurs beweren. De 22 auto’s die getest werden – onder meer exemplaren van BMW, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Volkswagen en Volvo – verbruikten gemiddeld 61 procent meer brandstof dan in officiële tests.

‘Onrealistische cijfers’

Volgens Which? betalen eigenaars van dergelijke plug-in hybrides gemiddeld zo’n 462 pond (534 euro) per jaar meer voor benzine of diesel wegens ‘onrealistische’ cijfers inzake brandstofefficiëntie. De slechtst presterende wagen in de test was de BMW X5 plug-in hybride SUV, die u per jaar 650 pond (752 euro) meer aan benzine kan kosten dan wat de autoconstructeur beweert. 

Plug-in hybrides combineren een verbrandingsmotor met een externe oplaadbare batterij om de uitstoot van CO2 te verlagen zonder te hoeven inboeten op de actieradius. Maar over de milieuvriendelijkheid van hybrides bestaan al langer twijfels. Vorig jaar waarschuwde de Europese milieu-ngo Transport and Environment (T&E) nog dat ook de meest recente plug-in hybride voertuigen meer vervuilen dan beweerd werd. 

‘Berekening brandstofverbruik deugt niet’

‘Een zuinige plug-in hybride auto is aantrekkelijk voor potentiële kopers, omdat velen verwachten minder brandstof te moeten tanken en hun CO2-voetafdruk te verkleinen’, zegt Natalie Hitchins van Which? ‘Uit ons onderzoek blijkt echter dat veel hybride modellen niet zo efficiënt zijn als de fabrikanten beweren, wat betekent dat automobilisten meer aan brandstof kunnen uitgeven dan ze hadden verwacht.’ 

‘Het is duidelijk dat de norm voor de berekening van het brandstofverbruik niet deugt en moet worden herzien om beter aan te sluiten bij de werkelijke rijomstandigheden’, voegt Hitchins eraan toe. ‘Op die manier kunnen fabrikanten nauwkeuriger cijfers bekendmaken en krijgen consumenten een beter inzicht in hoeveel uitgaven zij aan brandstof kunnen verwachten.’

(mah)

Lees ook: