Playboy verdwijnt definitief uit Amerikaanse krantenkiosken

In de Verenigde Staten verschijnt momenteel de allerlaatste gedrukte editie van het magazine Playboy in de winkelrekken. Dat heeft Ben Kohn, topman van Playboy Enterprises, aangekondigd. Hij voegde eraan toe dat de publicatie voortaan exclusief online zal worden verder gezet.

Wel zullen er volgens Kohn nog geregeld speciale edities in gedrukte versie aan het publiek worden aangeboden.

Versneld

Playboy was oorspronkelijk een maandblad, maar vorig jaar besliste het bedrijf het magazine nog slechts één keer per kwartaal op de markt te brengen. Uiteindelijk moest dat uitmonden in een exclusief online publicatie. Die stap is door om moeilijke omstandigheden rond het coronavirus nu versneld gezet.

‘Intern was al langer gesproken over een definitieve overstap naar online content,’ merkt Kohn op. ‘Naarmate de impact van het coronavirus op de contentproductie groter werd, werd het voor ons echter steeds duidelijker dat een snellere omschakeling zich opdrong.’

‘Uiteindelijk moet ons product daardoor beter zijn afgestemd op de verwachtingen van de hedendaagse consument. In dat kader is een driemaandelijkse interactie niet langer zinvol. De klant eist immers een dagelijkse service.’

Internet

Playboy was al langer op zoek naar een geschikt zakelijk model. Het magazine werd bijna zeventig jaar geleden door wijlen Hugh Hefner gelanceerd. Playboy Enterprises is daarna uitgegroeid tot een groot conglomeraat, dat ook televisie-platform, merchandising, clubs en resorts, evenementen en een muzieklabel omvatte.

De opkomst van het internet ondermijnde echter het zakelijk model van het magazine. Erotiek was immers veel gemakkelijker en goedkoper online te vinden. Het tijdschrift – dat in het begin van de jaren zeventig een piekoplage van meer dan zeven miljoen exemplaren registreerde – zag dan ook zijn populariteit sterk terugvallen. Experimenten met andere formules bleken echter geen oplossing te kunnen bieden.

In het midden van het voorbije decennium besliste het magazine niet langer covers met naaktmodellen op de markt te brengen. Daarmee hoopte Playboy Enterprises onder meer een breder publiek te kunnen bereiken en gemakkelijke adverteerders te kunnen aantrekken.

Die ingreep ging echter fundamenteel in tegen het wezenlijk karakter van het magazine. De operatie leverde dan ook geen positief resultaat op, zodat Playboy al snel op zijn beslissing terugkwam.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.