Medewerkers van vliegtuigbouwer Boeing hadden sterke twijfels over de ontwikkeling van de 737 MAX. Dat blijkt uit honderden interne berichten die het bedrijf donderdag heeft vrijgegeven aan het Amerikaans Congres.
‘Dit vliegtuig is ontworpen door clowns die onder toezicht staan van apen’, schrijft een piloot van Boeing in een intern bericht uit 2017, dat betrekking had op de vluchtcomputer van de 737 MAX.
De clowns in dit geval zijn de ingenieurs die het toestel ontwikkelden, Met ‘de apen’ verwijst naar de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder Federal Aviation Administration (FAA). Die laatste deelt de certificaten uit aan nieuwe toestellen om ze veilig te verklaren voor gebruik in de commerciële luchtvaart. De berichten werden bezorgd aan het Amerikaans parlement in het kader van een overheidsonderzoek naar de certificering van de 737 MAX na twee dodelijke crashes. De Amerikaanse krant The New York Times kon ze inkijken.
Vernietigende berichten
Ze schetsen een vernietigend beeld van de perceptie van het controversiële vliegtuig binnen het bedrijf zelf. Blijkt dat Boeing-medewerkers spotten met het feit dat toezichthouders misleid werden. Ze maakten ook grapjes over mogelijke productiefouten in de 737 MAX tijdens de ontwikkeling.
‘God heeft mij nog steeds niet vergeven voor wat ik vorig jaar in de doofpot gestoken heb’, zei een van de werknemers in 2018 over interacties met de FAA.
‘Zou jij je gezin op een toestel zetten dat getraind is door een MAX-simulator? Ik niet’, vroeg een ander personeelslid aan een collega in 2018, voor de eerste crash. ‘Nee’, antwoordde zijn gesprekspartner.
Toezichthouder om de tuin leiden
In oktober kwam een rapport uit van de FAA zelf waaruit bleek dat Boeing cruciale informatie verzweeg om het toestel door de veiligheidsscreening te krijgen. De FAA was in dat rapport ook kritisch voor zichzelf. Het rapport besloot dat FAA ‘onvoldoende moeite’ gedaan heeft om het toestel grondig te screenen.
De interne berichten geven een ‘diep schokkend beeld’ van waartoe Boeing bereid was om onderzoek door de toezichthouder te omzeilen, zei Congreslid Peter DeFazio, die de commissie voorzit die onderzoek doet naar de 737 MAX. Volgens DeFazio laten de interne berichten opnieuw zien dat Boeing ‘cruciale informatie’ over het toestel trachtte achter te houden.
Boeing noemt de inhoud van de vrijgegeven berichten ‘compleet onacceptabel’. Het bedrijf stuurde de informatie eerder al door aan de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten.
Twee toestellen van het type 737 MAX zijn neergestort in een tijdspanne van 6 maanden, eind 2018 en begin vorig jaar. 346 reizigers kwamen daarbij om. Onderzoek naar de oorzaak wijst op onder meer productiefouten in de vluchtcomputer.