Michael (Mike) Bloomberg, kersvers Amerikaans presidentskandidaat voor de Democraten, had de voorbije dagen een bedenkelijk promotiemiddel achter de hand. Wie op een Bloomberg Terminal van zijn persagentschap ‘MIKE’ ingaf, kwam rechtstreeks op zijn campagnewebsite uit.
Een Bloomberg Terminal is een computersysteem van het gelijknamige persagentschap dat in realtime financiële informatie aanlevert. Het computersysteem staat op talloze nieuwsredacties en ook beurshandelaars gebruiken ze. Goedkoop is dat toestel trouwens niet, met een abonnementsprijs van 20.000 dollar per jaar.
Intussen ging een woordvoerder van Bloomberg in de verdediging. Het ging om een vergissing, stelt het persagentschap bij The Verge. Sinds de jaren ’90 verwijst het zoekwoord ‘MIKE’ naar de persoonlijke website van Bloomberg, die toen nog gericht was op zijn filantropisch werk. Ondertussen is dat zijn campagnewebsite geworden, maar de snelkoppeling is gebleven.
Een groot voordeel zouden de terminals Mike Bloomberg echter niet opleveren. Slechts een fractie van de 325.000 exemplaren die wereldwijd gebruikt worden, staan in de Verenigde Staten. Bovendien zijn de hoger vermelde gebruikers ongetwijfeld op de hoogte van zijn kandidatuur.
Controverse rond kandidatuur
Hoewel de oud-burgemeester van New York amper twee weken geleden in de race stapte, is er toch al wat controverse ontstaan over het feit dat Bloomberg eigenaar is van een persbureau. Nadat Bloomberg zijn kandidatuur bekendmaakte, liet de nieuwsredactie weten ‘dat ze hem niet meer kritisch zouden onderzoeken’.
De campagne van zittend president Donald Trump reageerde daar furieus op, met de mededeling dat Bloomberg-journalisten geen accreditaties meer krijgen voor campagne-evenementen. ‘Per geval zal bekeken worden of we de vragen individuele verslaggevers van Bloomberg willen beantwoorden’, klinkt het.