Key takeaways
- Perplexity AI heeft zijn gratis AI-gebaseerde webbrowser Comet wereldwijd gelanceerd.
- Comet biedt gebruikers gepersonaliseerde functies zoals zoeken op het web, het organiseren van tabbladen en het schrijven van e-mails.
- De gratis lancering is bedoeld om een bredere gebruikersbasis aan te trekken.
Perplexity AI heeft zijn AI-browser Comet wereldwijd gratis beschikbaar gesteld. Comet werkt als een gepersonaliseerde digitale assistent, die taken kan uitvoeren zoals zoeken op het web, tabbladen organiseren, e-mails schrijven en online winkelen. Comet is in juli exclusief voor Perplexity Max-abonnees gelanceerd tegen een prijs van 200 dollar (170 euro) per maand, en de vraag was meteen groot. Miljoenen mensen stonden op de wachtlijst.
De beslissing om Comet gratis aan te bieden zou een strategische zet van Perplexity kunnen zijn om een bredere gebruikersbasis aan te trekken. Het bedrijf wil concurreren met rivalen zoals Google, OpenAI en Anthropic, die allemaal hun eigen AI-gebaseerde navigatieoplossingen hebben gelanceerd.
Beter internet voor iedereen
Aravind Srinivas, CEO van Perplexity, zegt dat zijn bedrijf een beter internet voor iedereen toegankelijk wil maken. Deze filosofie onderstreept het streven van Perplexity om de toegang tot geavanceerde technologieën te democratiseren. De lancering van Comet valt samen met de toegenomen concurrentie op het gebied van AI-browsers. Google heeft onlangs Gemini geïntegreerd in zijn Chrome-browser, Anthropic heeft een browsergebaseerde AI-agent onthuld en OpenAI heeft Operator geïntroduceerd, een agent die is ontworpen om taken uit te voeren via een browserinterface.
Perplexity staat bekend om zijn AI-gestuurde zoekmachine, die beknopte antwoorden geeft op vragen van gebruikers en tegelijkertijd teruglinkt naar originele bronnen op het web. Na beschuldigingen van plagiaat van content door media, introduceerde Perplexity vorig jaar een model voor het delen van inkomsten met uitgevers.
Abonnementsdienst
In augustus lanceerde het bedrijf Comet Plus, een abonnementsdienst die gebruikers toegang geeft tot content van bekende uitgevers en journalisten. Tot de eerste uitgeverspartners behoren toonaangevende organisaties zoals CNN, Condé Nast, The Washington Post, Los Angeles Times, Fortune, Le Monde en Le Figaro.
Hoewel de gratis versie van Comet beperkt is in waarvoor het gebruikt kan worden, bevestigde Srinivas dat er extra functies worden ontwikkeld. Deze omvatten een mobiele versie van Comet en een “achtergrondassistent”, waarmee taken tegelijkertijd en asynchroon kunnen worden uitgevoerd.
Comet vs. Chrome
De ambities van Perplexity gaan verder dan alleen het aanbieden van een nieuwe browser. Het bedrijf kwam vorige maand in het nieuws met zijn verrassende bod van 34,5 miljard dollar om Chrome over te nemen, de dominante browser van Google, mocht een gedwongen afstoting worden opgelegd door de Amerikaanse overheid.
Srinivas was niet teleurgesteld dat Google Chrome houdt en zei dat Comet wordt gezien als een meer gepersonaliseerde assistent met artificiële intelligentie dan een traditionele browser. Hij gelooft dat Comet een unieke positie inneemt, anders dan browsers die direct met Chrome willen concurreren om marktaandeel.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

