De Franse producent van alcoholische dranken houdt dit jaar rekening met een daling van de winst van 20 procent, als gevolg van de coronacrisis. Dat laat de Pernod Ricard weten in een mededeling.
Hoewel de drankenproducent midden februari, bij de voorstelling van de halfjaarresultaten, al een ‘ernstige impact van Covid-19’ verwachtte, blijkt de situatie een stuk negatiever. Toen was de hoop nog dat de recurrente winst met 2 tot 4 procent zou stijgen, maar het wordt dus een forse daling.
Verkoop in luchthavens: min 80 procent
Volgens Tom Simonts, marktenspecialist bij KBC, hing er ook een gedetailleerde verklaring vast aan de bijstelling van de winst. Pernod Ricard verwacht een terugloop van 10 procent bij de verkoop via supermarkten en een omzetdaling van 80 procent via luchthavens. Bovendien zullen er geen inkomsten binnenlopen via de verkoop in de horeca.
Pernod Ricard heeft merken als Absolut (vodka), Malibu (rum), Havana Club (rum) in de portefeuille, naast uiteraard de bekende Franse anijsdrank Pastis de Marseille. Het Franse bedrijf heeft in China een belangrijke afzetmarkt en verwacht dat de verkoop daar pas in China weer stilaan zal aanzwengelen.
De drankenproducent beklemtoont dat de financiële situatie van het bedrijf solide is en dat het de gevolgen van de coronacrisis zeker kan opvangen. Wel zal er in de kosten gesnoeid worden. Daarom gaat Pernod Ricord een ‘uitvoerig actieplan’ implementeren.