Pernod Ricard rapporteert hogere winst ondanks dalende omzet


Key takeaways

  • Pernod Ricard rapporteerde een stijging van de nettowinst over het hele jaar met 10 procent tot 1,62 miljard euro.
  • Ondanks de winstgroei daalde de autonome omzet met 3 procent tot 10,96 miljard euro.
  • Pernod Ricard handhaaft haar langetermijndoelstelling van 3 procent tot 6 procent omzetgroei per jaar tussen 2027 en 2029.

De Franse distilleerder, Pernod Ricard SA, heeft aangekondigd dat het aandeel van de groep in de nettowinst over het hele jaar met 10 procent is gestegen tot 1,62 miljard euro, vergeleken met 1,48 miljard euro het jaar daarvoor. Het aandeel van de groep in de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening daalde echter tot 1,83 miljard euro, of 7,26 euro per aandeel, vergeleken met 2 miljard euro, of 7,90 euro per aandeel, het jaar daarvoor.

Invloed op omzet

Ondanks de winststijging boekte Pernod Ricard een omzetdaling van 6 procent voor het jaar, van 11,56 miljard euro naar 10,96 miljard euro. De autonome omzet daalde met 3 procent voor het hele jaar, in lijn met de prognoses van analisten.

Het bedrijf waarschuwde dat de inkomsten in het eerste kwartaal waarschijnlijk lager zullen uitvallen door onzekerheid over invoerrechten en lagere verkopen in belangrijke markten zoals de VS en China.

Dividendvoorstel

De Raad van Bestuur heeft een dividend voorgesteld van 4,70 euro per aandeel. Pernod Ricard, dat een herstructureringsplan heeft doorgevoerd om de kosten te verlagen. Het bedrijf bevestigde opnieuw zijn doelstelling van 3 tot 6 procent jaarlijkse organische omzetgroei voor 2027 tot 2029. Daarnaast verwacht Pernod Ricard een jaarlijkse uitbreiding van de organische marge.

Als ’s werelds op één na grootste westerse gedistilleerde drankenbedrijf qua omzet, na Diageo, verwacht Pernod Ricard een verbetering van de verkooptrends richting de tweede helft van het boekjaar 2026. Voor het eerste kwartaal wordt echter een daling van de omzet voorzien. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.