PayPal legt enorme som neer voor besparingsplatform Honey

Paypal heeft aangekondigd dat het 4 miljard dollar gaat neerleggen voor besparingsplatform Honey. Tot nu toe is het de grootste aankoop van het online betalingsbedrijf uit Californië. Sommige waarnemers reageren verbijsterd op de prijs.

Binnenkort zal Honey deel uitmaken van PayPal. Op donderdag heeft het Amerikaanse online betalingsbedrijf aangekondigd dat het voor 4 miljard dollar het besparingsplatform zal aankopen.

‘Honey is een van de meest ingrijpende aankopen in de geschiedenis van PayPal’, stelde CEO Dan Schulman in een verklaring. ‘Het biedt een brede portfolio van services om de winkelbeleving van consumenten te vereenvoudigen, terwijl het tegelijkertijd betaalbaarder en aantrekkelijker wordt.’

Honey biedt een browser plug-in aan voor Chrome, Firefox en Opera waarmee online shoppers geld kunnen uitsparen. Het besparingsplatform toont gebruikers de goedkoopste prijzen voor een bepaald product, en biedt hen automatisch de voordeligste couponcodes aan bij de check-out.

Gerichtere promoties

Honey heeft 17 miljoen actieve gebruikers en is ingebouwd bij ongeveer 30.000 e-commerce-websites voor onder andere mode, technologie, reizen en bezorgmaaltijden. Honey-gebruikers zouden vorig jaar samen 800 miljoen dollar hebben uitgespaard.

Voor de 24 miljoen commerciële partners van PayPal is Honey interessant omdat ze aan hun consumenten zo gerichtere promoties kunnen aanbieden. PayPal Credit zou ook kunnen geïntegreerd worden in Honey voor grotere aankopen.

Duurste browserextensie ooit?

De aankoop geeft PayPal de kans om de concurrentie met Apple, Google en Facebook aan te gaan. Die hebben de voorbije jaren hun intrede gemaakt in de betalingsmarkt. Volgens analisten heeft Facebook Pay het meeste potentieel. Oude PayPal-rivalen Visa, Mastercard, American Express en Discover steken momenteel ook een tandje bij om relevant te blijven, door hun online check-out te vereenvoudigen.

Toch legt de aankoop een bommetje onder sociale media. Velen denken dat PayPal een kat in een zak heeft gekocht omdat het voornaamste product van Honey ‘maar’ een browserextensie is die niet eens op de gsm werkt.

Het team van Honey dat uit 350 werknemers bestaat, blijft voorlopig nog in zijn kantoren in L.A. Met het oog op expansie heeft het bedrijf onlangs de huurovereenkomst getekend voor nieuwe kantoren.

Bron: Techcrunch

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20