PayPal breekt Chinese markt open

Online betaalsysteem PayPal heeft een manier gevonden om ook in de Chinese markt binnen te geraken. Het bedrijf kocht aandelen in de kleine Chinese speler GoPay.

PayPal kondigde maandag aan dat het bedrijf zeventig procent van de aandelen van het Chinese online betaalplatform GoPay koopt. De deal wordt afgerond in december. Verdere details, zoals het bedrag van de transactie, zijn nog niet bekend.

Wat is GoPay?

Hoewel GoPay een relatief kleine speler is in de online betaalwereld, is het toch een mijlpaal voor PayPal. Verschillende Westerse bedrijven proberen al even voet aan grond te krijgen in China. Een licentie krijgen van de People’s Bank Of China, dat is de Chinese centrale bank die alle financiële instellingen controleert, is geen evidentie.

GoPay voorziet in China ruwweg dezelfde diensten in China als PayPal in de rest van de wereld. Online retailers kunnen er betalingen mee ontvangen die geen kredietkaart vereisen. In China worden veel meer online betalingen gedaan dan in Europa: alles van street food tot kleren en tech.

Waarom is de aankoop van PayPal belangrijk?

Alle betalingen in China, ettelijke triljoenen per jaar, worden gereguleerd door de People’s Bank of China. Die zette de laatste jaren de deur op een kier voor Westerse banken. American Express kreeg al een voorlopige goedkeuring, maar moet ook op de centrale bank rekenen voor alle transacties. AmEx gebruikte daarvoor hetzelfde achterpoortje als PayPal. Zij gingen in joint venture met LianLian en vormen nu Liantong, dat een licentie kreeg. Ook VISA en MasterCard probeerden tevergeefs een licentie aan te vragen.

Doorbreken op de Chinese markt wordt zelfs met licentie geen evidentie. Twee grote spelers, Alibaba en Tencent, hebben met respectievelijk AliPay en WeChat Pay al een vinger in de pap. AliPay laat ook betalingen via smartphone toe en rekent al acht miljoen fysieke winkels tot zijn klanten. Wie nog een voet in de deur wil krijgen, moet dus snel zijn.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20