Key takeaways
- Patrick Spence, CEO van Sonos, heeft ontslag genomen na een moeilijke periode die werd gekenmerkt door een bekritiseerde app-update.
- Het bedrijf probeert te herstellen van de gevolgen van de update, die leidde tot wijdverspreide technische problemen en ontevredenheid bij klanten.
- Het vertrek van Spence volgt op een geschatte financiële verplichting van 20 tot 30 miljoen dollar (zo’n 19,4 miljoen tot 29,2 miljoen euro) om de problemen met de app op te lossen.
Na een moeilijke periode die werd gekenmerkt door een alom bekritiseerde app-update, heeft Sonos CEO Patrick Spence ontslag genomen. Het bestuur heeft zijn onmiddellijke vertrek aangekondigd nu het bedrijf probeert te herstellen van de gevolgen van een nieuwe software-update.
Afgelopen april onthulde Sonos een nieuwe app die bedoeld was om de bediening van de slimme speakers te vereenvoudigen. CEO Patrick Spence beloofde verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid, prestaties en snelheid. Gebruikers meldden echter onmiddellijk technische problemen met hun Sonos-apparaten.
Ontevredenheid
Sindsdien is de ontevredenheid van klanten blijven toenemen, wat blijkt uit de vele klachten op officiële forums en sociale media. Gebruikers noemden problemen zoals het loskoppelen van luidsprekers, langzame laadtijden en het ontbreken van eerder beschikbare functies.
De lancering van Sonos Ace-hoofdtelefoons in mei viel samen met de problematische update van de app, wat de zaken nog ingewikkelder maakte. Ondanks pogingen van Sonos om de zorgen van klanten weg te nemen was de schade al aanzienlijk.
Financiële gevolgen
In augustus erkende Spence de substantiële kosten voor het oplossen van de problemen met de app en schatte die tussen de 20 miljoen en 30 miljoen dollar. Deze financiële toezegging ging gepaard met de aankondiging dat er ontslagen zouden vallen bij ongeveer 7 procent van het personeel van Sonos.
In oktober werd een plan voor de ommekeer gepubliceerd met zeven belangrijke toezeggingen, waarbij de nadruk werd gelegd op klantgerichtheid en het nederig erkennen van tekortkomingen uit het verleden. Het plan was erop gericht om het vertrouwen in het merk te herstellen.
Vertrek Spence
In het licht van deze uitdagingen heeft Spence ermee ingestemd om zich onmiddellijk terug te trekken. Hij wordt vervangen door bestuurslid Tom Conrad als interim. Het bedrijf is ondertussen op zoek naar een permanente opvolger.
Spence trad in 2012 in dienst bij Sonos als Chief Commercial Officer en werd in 2017 CEO na het vertrek van oprichter John MacFarlane. Hoewel Sonos onder zijn leiding verschillende nieuwe producten introduceerde, waaronder de Arc Ultra eind 2022, zullen de desastreuze lancering van de app en de gevolgen daarvan zijn ambtstermijn waarschijnlijk overschaduwen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!