Panasonic slaat munt uit succes Tesla Gigafactory

De samenwerking tussen het Japanse technologieconcern Panasonic en de Amerikaanse autobouwer Tesla heeft voor de eerste keer een kwartaalwinst opgeleverd. Dat heeft Hirokazu Umeda, financieel directeur van Panasonic, gezegd.

De Gigafactory in de Amerikaanse staat Nevada, waar Panasonic en Tesla samen batterijen vervaardigen, heeft voor de eerste keer een positief resultaat kunnen melden.

Autocomponenten

Panasonic investeerde tien jaar geleden een eerste keer in Tesla. Zes jaar geleden nam het Japanse concern ook een belang in de Gigafactory van Tesla in Nevada. ‘Die investering kaderde in de toekomststrategie van Panasonic,’ aldus het persbureau Reuters.

‘Het Japanse concern wil zijn activiteiten van de consumentenelektronica, die slechts beperkte winstmarges opleveren, overhevelen naar de productie van autocomponenten. Die bieden volgens de onderneming immers grotere toekomstmogelijkheden bieden.’

De investering van Panasonic in de Gigafactory leek lange tijd geen succes te zullen opleveren. De bouw van de fabriek vergde een investering van 1,6 miljard dollar. Die inspanningen bleken de voorbije jaren weinig rendement op te leveren. Bovendien moest de fabriek herhaaldelijke productieproblemen melden.

Het enthousiasme voor de samenwerking met Tesla koelde dan ook vlug af. Onder meer besliste Panasonic niet deel te nemen aan de bouw van een nieuwe Gigafactory in China.

Tesla stapte daarbij in een partnership met het Zuid-Koreaanse LG Chem en het Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL). Zelf sloot Panasonic voor de fabricage van batterijen een akkoord met de Japanse autobouwer Toyota.

Productiegroei

Tesla kon echter recentelijk al voor de tweede keer op rij een kwartaalwinst melden. Het Amerikaanse bedrijf kondigde bovendien aan dit jaar zonder veel problemen minstens 500.000 wagens te kunnen bouwen.

‘De batterij-productie van de Gigafactory volgt het groeiende productieniveau van Tesla,’ betoogde Hirokazu Umeda. ‘De grotere productievolumes zorgen ervoor dat de materiaalkosten kunnen worden beperkt. Daardoor begint de rendabiliteit van de Gigafactory te verbeteren.’

Panasonic meldde het laatste kwartaal van vorig jaar een winst van 100,4 miljard yen – 827,5 miljoen euro – te hebben geboekt. Dat betekende een stijging met 3 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. ‘Dat is te danken aan kostenbesparingen, maar ook aan de verbetering van de batterij-productie in de Gigafactory,’ benadrukte Umeda nog.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.