Pakjesbedrijf FedEx wil 671 banen schrappen in Luik

Pakjesbedrijf FedEx wil 671 banen schrappen in de hub op de luchthaven van Luik. Het Amerikaanse bedrijf wil in totaal in heel Europa 5.500 tot 6.300 banen schrappen bij dochter FedEx Express.

Het banenverlies komt er nu FedEx de integratie van het in 2016 overgenomen Nederlandse TNT aan het voltooien is. Luik zal niet langer een centrale luchthub zijn in Europa.

In verschillende vestigingen van FedEx vonden dinsdagmiddag bijzondere ondernemingsraden plaats. Er was ook een Europese ondernemingsraad. Tijdens die vergaderingen legde het bedrijf de plannen voor om de ‘doublures te adresseren’ die voortkomen uit de werking met twee grote Europese netwerken, die vergelijkbare gebieden met elkaar verbinden, klinkt het in een persbericht. FedEx wil met andere woorden de netwerken voor luchttransport van FedEx Express en TNT fysiek integreren, klinkt het.

Luik als secundaire hub

Nu zijn er nog twee centrale hubs: op de luchthaven van Luik en op de luchthaven Charles de Gaulle nabij Parijs. In de plannen wordt Parijs de primaire hub waar alle Europese vluchtbestemmingen samenkomen. Luik wordt daarbij een ‘secundaire hub’. Als secundaire hub zou Luik flexibiliteit moeten verzekeren.

In de VS hanteert FedEx hetzelfde principe met hoofdhub Memphis en secundaire hub Indianapolis. In de luchthub van Luik wil het bedrijf 671 schrappen via een collectief ontslag. Volgens de bonden werken er in Luik 1.861 mensen in totaal. Bovendien zijn bij FedEx rond de luchthaven van Zaventem 47 banen in gevaar, aldus de vakbonden.

Overname TNT

In heel Europa zijn tot 6.300 operationele banen en jobs in ondersteunende diensten bedreigd. ‘We hebben TNT in 2016 overgenomen met slechts één reden: wereldwijde toegang voor onze klanten door de aansluiting van het wereldwijde luchtvervoernetwerk van FedEx op het uitgebreide Europese wegvervoernetwerk van TNT om zo uit te groeien tot een van de belangrijkste spelers in Europa’, zegt topvrouw Karen Reddington van FedEx Express Europe in het persbericht.

Het besparingsplan moet vanaf boekjaar 2024 jaarlijks 275 miljoen tot 350 miljoen dollar besparingen opleveren. Fedex telde destijds meer dan 4 miljard euro neer voor TNT.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.