Orkesten ruilen partituur in voor tablet

Orkesten schakelen bij hun repetities en concerten steeds meer digitale technologieën in. De toepassingen blijken een aantal praktische voordelen te hebben, maar kunnen vaak ook een creatieve meerwaarde aantonen. Dat zegt David Sanderson, kunstredacteur bij de Britse krant The Times.

“Onder meer het Yorkshire Young Sinfonia uit Leeds heeft beslist om zijn papieren partituren door tablets te vervangen,” werpt David Sanderson op. “Bovendien wordt ook het publiek in de zaal aangemoedigd om van zijn smartphone gebruik te maken.”

Gebruiksvriendelijk

“Het orkest ziet in de toepassingen verscheidene voordelen. Onder meer wordt gebruik gemaakt van Bluetooth-voetpedalen om de digitale pagina’s van de partituren om te draaien. Dat vergemakkelijkt niet alleen de uitvoering, maar ook wordt het publiek minder afgeleid door de collectieve beweging van orkestleden die gelijktijdig vooroverbuigen om naar de volgende bladzijde van hun partituur te bladeren.”

Tegelijkertijd wordt het publiek uitgenodigd om van zijn smartphones en tablets gebruik te maken om tijdens de uitvoering van een concert in realtime allerlei randinformatie te kunnen raadplegen. “Ook het Royal Philharmonic Orchestra volgt een gelijkaardige strategie,” zegt Sanderson nog.

“Ongeveer 10 procent van de concertbezoekers zou van de applicatie Encue, die allerlei bijkomende informatie over de gebracht uitvoering aanbiedt, gebruik maken. Tijdens een aantal trials werd vastgesteld dat potentiële bekommernissen over lichtvervuiling in de concertzaal grotendeels konden worden opgevangen.”

“Orkesten maken tijdens hun repetities al langer gebruik van tablets, maar de technologie vindt ook steeds meer zijn weg naar de concerten,” beklemtoont de kunstredacteur. “De overstap vergt wel een belangrijke investering, maar zou daarna volgens vele betrokkenen tijd en geld kunnen helpen besparen.”

David Taylor, chief executive van het Yorkshire Young Sinfonia, maakt daarbij gewag van commentaren die op de digitale partituur kunnen worden aangebracht en met één klik in realtime met het volledige orkest kan worden gedeeld. Hij wijst er bovendien op dat digitaal een geleidelijke overgang tussen de opeenvolgende partituur-bladzijden mogelijk wordt.

Opnamestudio

James Williams, managing director van het Royal Philharmonic Orchestra, geeft toe dat tablets en technologie weliswaar een groot potentieel hebben, maar benadrukt dat de papieren partituur nog lang niet kan worden afgeschreven.

Hij verwijst daarbij naar de gemengde reacties van de muzikanten tegenover het gebruik van tablets. “Sommige orkesten hebben bovendien gigantische bibliotheken van gedrukte muziek verzameld en uitgebouwd,” zegt Williams.

“Er zijn daarnaast ook nog een aantal logistieke problemen. Een correcte distributie van de tablets – met de vereiste muziek – aan de bestemmelingen kan bijzonder complex worden. Bovendien moet erover gewaakt worden dat de tablets voldoende geladen zijn.”

Williams zegt wel dat tablets vooral in de opnamestudio een grote toekomst zullen hebben. “Producers en componisten kunnen van de technologie gebruik maken om hun richtlijnen in de studio aan alle uitvoerders duidelijk te maken,” meent hij.

Onder meer het Brussels Philharmonic en het Orchestre National d’Île-de-France hebben de papieren partituur echter al volledig naar de geschiedenis verwezen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20