Oplichters komen aan huis om je bankkaartgegevens te stelen: hoe kan je bankkaart-phishing voorkomen?

Fraudeurs komen voortdurend met nieuwe technieken over de brug om aan de haal te gaan met jouw bankgegevens. De bankenfederatie Febelfin waarschuwt in een bericht op de site voor een fraudetechniek die aan populariteit wint: bankkaart-phishing aan huis.

Uit gegevens van de bankenfederatie blijkt dat fraudeurs in 2020 maar liefst 34 miljoen euro buit hebben gemaakt door mensen op te lichten via phishing. In totaal waren er vorig jaar zo’n 67.000 frauduleuze transacties door phishing. 75 procent van die transacties werden wel door de banken ongedaan gemaakt.

Bankgegevens stelen

Desalniettemin blijft phishing een hardnekkig probleem in ons land. Het is een zeer populaire fraudetechniek om je bankgegevens te bemachtigen. Doorgaans doen de fraudeurs zich voor als een bankmedewerker of overheidsambtenaar die jouw bankgegevens nodig heeft om een bepaald probleem op te lossen of om je wat extra geld over te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een bericht waarin de belastingdienst beweert dat je nog recht hebt op een extra terugbetaling. In die berichten vind je doorgaans een link die leidt naar een frauduleuze site. Eenmaal je daar je gegevens achterlaat, kan de fraudeur die gebruiken om geld van jouw bankrekening te stelen.

Febelfin waarschuwt nu voor bankkaart-phishing aan huis. In dat geval nemen fraudeurs eerst telefonisch contact op met je om te melden dat er zich bijvoorbeeld verdachte transacties hebben voorgedaan op jouw zichtrekening. Ze doen zich voor als een bankmedewerker die je wil helpen. Tijdens het gesprek laat de fraudeur weten dat er verbindingsproblemen zijn waardoor hij bij jou aan huis moet komen.

Bankkaart vernietigen

Eenmaal aangekomen zal de oplichter vragen om in te loggen. Op die manier komt hij je persoonlijke code te weten of noteert hij de response code via de kaartlezer.  Vervolgens knipt hij je kaart stuk, nadat hij die eerst snel omgewisseld heeft of hij knipt zorgvuldig naast de chip. In principe moet je een bankkaart pas doorknippen zodra je een nieuwe kaart hebt.

Hoe dan ook heeft de crimineel nu al de gegevens bij de hand die hij nodig heeft om transacties op jouw naam te doen. Die kan dat blijven doen zolang je de kaart niet blokkeert.

Febelfin roept in een blogbericht op om je codes altijd geheim te houden. Voorts benadrukt de bankenfederatie dat een bankmedewerker nooit naar jouw persoonlijke codes (pincodes of responscodes) zal vragen. “Ze komen ook nooit aan huis om betaalkaarten door te knippen, op te halen of om bepaalde betaalproblemen op te lossen. Gebeurt het toch, dan heb je te maken met een oplichter”, staat er op de site van Febelfin te lezen.

Indien je het slachtoffer bent geworden van phishing bel je best zo snel mogelijk Card Stop op 070 344 344. Vervolgens is het belangrijk om jouw bank op de hoogte te brengen. Verzamel bovendien alle gegevens om de feiten en de geleden schade te bewijzen. Tot slot is het een goed idee om een aangifte te doen bij de politie. (mah)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.