Opkomst van Monopoly Go: succesverhaal van 1,58 miljard dollar


Key takeaways

  • Monopoly Go heeft naar schatting 1,58 miljard dollar verdiend en staat daarmee op de tweede plaats in de top twintig van meest lucratieve mobiele spellen.
  • Het succes van het spel wordt toegeschreven aan microtransacties waarmee spelers hun avatars kunnen verbeteren, betere wapens kunnen kopen en meer dobbelstenen kunnen gooien of hun virtuele rijkdom kunnen vergroten.
  • Ondanks het feit dat slechts 1,83 procent van de gamers wereldwijd geld uitgeeft aan in-app aankopen, heeft Monopoly Go opmerkelijke inkomsten behaald door zijn enorme gebruikersbestand met een aanzienlijk deel heavy spenders.

De markt voor mobiele spellen bereikte vorig jaar een recordomzet van 92 miljard dollar. Veel mobiele spellen zijn gratis te spelen, maar genereren inkomsten door in-app aankopen. Spelers kunnen geld uitgeven om voordelen te krijgen, zoals vaker dobbelen of betere wapens kopen.

Opkomst 

De makers van Monopoly Go, de mobiele versie van het klassieke bordspel, hebben aanzienlijke winsten behaald. In 2024 bracht deze online versie naar schatting 1,58 miljard dollar op, waarmee het op de tweede plaats kwam in de lijst van de twintig meest lucratieve mobiele spellen. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de stabiliteit van het gamelandschap, waar populaire titels als Pokemon Go, Brawl Stars, Candy Crush Saga en Roblox al jaren consequent topposities innemen.

Microtransacties zijn een belangrijke bron van inkomsten voor mobiele spellen zoals Monopoly Go. Met deze in-app aankopen kunnen spelers hun avatars verbeteren, betere wapens kopen, extra levels ontgrendelen of, in het geval van Monopoly Go, meer dobbelstenen gooien of hun virtuele rijkdom vergroten. Ondanks het feit dat slechts 1,83 procent van de gamers wereldwijd geld uitgeeft aan in-app aankopen, vereist het behalen van 1,5 miljard dollar aan inkomsten een enorme gebruikersbasis met een aanzienlijk deel heavy spenders.

In-app aankopen

Monopoly Go is sinds de release in april 2023 ongeveer 150 miljoen keer gedownload, hoewel het exacte aantal spelers en hun bestedingsgedrag niet bekend worden gemaakt door Scopely, de ontwikkelaar van het spel. Anekdotisch bewijs suggereert een aanzienlijk potentieel voor hoge uitgaven, zoals een Amerikaanse moeder op sociale media deelde dat haar stiefdochter 25.000 dollar had uitgegeven aan in-app aankopen voor Monopoly Go.

Spelontwikkelaars verwijzen naar deze grote uitgaven als “walvissen”, een term die is ontleend aan de casino-industrie. Hoewel het uitgeven van 25.000 dollar aan Monopoly Go extreem is, wijst het op het potentieel voor grote uitgaven binnen het monetarisatiemodel van het spel. Het spel moedigt spelers aan om in-app aankopen te doen door middel van beperkte acties en timers. Voor het bouwen van huizen en hotels in New York zijn bijvoorbeeld 30 dobbelsteenworpen nodig; als die op zijn, moet je een uur wachten op nog eens vijf dobbelstenen. Spelers kunnen deze vertraging echter omzeilen door extra dobbelstenen te kopen voor echt geld.

Mobiele spelindustrie

De mobiele spelindustrie is een zeer competitieve en commercieel gedreven sector. Spelontwikkelaars moeten tijdens de ontwikkeling zorgvuldig nadenken over hun strategieën om geld te verdienen. Hoewel sommige spellen gebruik maken van vooruitbetaalde aankopen, vertrouwen de meeste op in-app transacties om inkomsten te genereren. Dit bedrijfsmodel maakt het mogelijk om doorlopend inkomsten te genereren en stimuleert de betrokkenheid van spelers door middel van verleidelijke aanbiedingen en promoties met een beperkte geldigheidsduur.

Ondanks de economische uitdagingen blijft de markt voor mobiele games bloeien. De gemiddelde gamer spendeert 21,5 minuten per dag aan het spelen van mobiele games en de prognoses wijzen op een lichte stijging en een verwachte omzet van 105 miljard dollar in 2025. Dit onderstreept de blijvende aantrekkingskracht van mobiel gamen als vorm van entertainment en de aanzienlijke bijdrage aan de wereldeconomie.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.