Het aantal coronabesmettingen in China is opnieuw fors aan het oplopen. Zodra de Chinese overheid ergens besmettingen vaststelt, neemt het vergaande maatregelen, zoals volledige regio’s in lockdown plaatsen. Sommige producenten van elektrische wagens dwingen hun werknemers om op het bedrijfsterrein te blijven overnachten.
China moet op dit moment het hoofd bieden aan de grootste coronauitbraak in ruim twee jaar tijd. Door het stijgende aantal coronabesmettingen ziet de overheid zich genoodzaakt vergaande maatregelen te nemen. Zo zitten de 26 miljoen inwoners van Shanghai nog altijd verstrikt in een lockdown.
Productieproblemen
Door die strenge aanpak komen almaar meer bedrijven in de problemen, waaronder de producenten van elektrische wagens. Sommige ondernemingen, waaronder de Chinese wagenproducent Nio, hebben intussen de activiteiten tijdelijk gestaakt. Ook een fabriek van Tesla ligt al sinds eind maart stil. Dat komt niet alleen door de problemen in de eigen fabrieken. Door de strenge coronaregels kunnen ook heel wat toeleveranciers hun activiteiten niet of slechts gedeeltelijk voortzetten, waardoor ze niet alle onderdelen op tijd kunnen leveren.
Ondanks het feit dat sommige producenten even de productie moeten stopzetten, zijn analisten ervan overtuigd dat de impact van de coronacrisis op de sector beperkt zal zijn omdat de Chinese vraag naar elektrische wagens fors aan het toenemen is. Van de 66.000 wagens die de Tesla-fabriek in maart heeft geproduceerd, zijn er slechts zestig voertuigen geëxporteerd. Het leeuwendeel van die wagens is bestemd voor de Chinese markt.
Overnachten in de fabriek
Desalniettemin nemen sommige bedrijven in Shanghai vergaande maatregelen om ervoor te zorgen dat ze de productie niet hoeven stil te leggen. Wall Street Journal meldde begin deze maand dat sommige Chinese werknemers in de fabrieken moeten overnachten. Dat was bijvoorbeeld het geval bij SAIC Motor, een Chinees staatsbedrijf dat wagens produceert. Veel assemblagearbeiders in China wonen vaak in slaapzalen op of nabij fabriekscampussen met voorzieningen als kantines en winkels. De gemeenschapsstructuur biedt bedrijven het voordeel dat zij een bubbelomgeving kunnen creëren, iets dat ongezien is in de rest van de wereld.
SAIC vroeg de werknemers die niet op zo’n campus wonen om te overnachten in de fabriek, lieten enkele bronnen aan Wall Street Journal weten. Volgens die bronnen moesten sommige werknemers aanvankelijk op luchtmatrassen op de vloer in de buurt van de assemblagelijnen slapen, voordat ze werden overgebracht naar de sportzaal van een nabijgelegen hotel waar honderden tenten waren opgezet.
Mei Songlin, chief data officer bij de wagenproducent Weima, zegt in een reactie aan de nieuwssite Global Times dat de autosector door de gezondheidscrisis gedwongen wordt om zichzelf gedeeltelijk te heruitvinden. “We moeten ons de vraag stellen of het een optie is om de wagenproductie meer aanpasbaar en flexibel te maken naargelang de situatie wijzigt. Wagenproducenten kunnen ook overwegen om bepaalde extra’s weg te laten bij de productie. Die zaken kunnen eventueel achteraf nog toegevoegd worden”, klinkt het.
(kg)