Moet een bedrijf open zijn over de lonen? Specialist waarschuwt: “Eerst bouwen aan een degelijk loonbeleid”

Van alle Europeanen zijn Zwitsers en Belgen het minst op de hoogte van wat hun collega’s verdienen. Toch is er een evolutie merkbaar: er wordt meer openlijk over geld gesproken op de werkvloer. Business AM sprak met Virginie Verschooris, reward specialist bij SD Worx, over de beste strategie.


Beluister hier het volledige interview met Virginie Verschooris:


De essentie: Werknemers zijn transparanter over hun loon dan vroeger: digitalisering en leeftijd zijn de redenen. Maar als bedrijf zomaar communiceren wordt afgeraden. De maturiteit van je organisatie speelt mee.

  • Verschooris duidt de evolutie: “Enerzijds is dit gekoppeld aan de digitalisering. Er is veel meer communicatie door de sociale media, communicatie die er vroeger niet was. Vroeger gebeurde alles onder de kerktoren. De wereld is net iets kleiner geworden. Een tweede reden is dat er verschillende generaties op de werkvloer lopen. De jongere generaties hebben veel minder problemen om daarover openlijk te communiceren dan de iets oudere generaties.”
  • “Alvorens te communiceren, moet men gebouwd hebben aan een degelijk loonbeleid waarbij je rekening houdt met de interne billijkheid. Hoe verhouden de functies zich ten opzichte van elkaar? Maar ook met een bepaalde referentiemarkt waarmee men zich wil vergelijken als organisatie.”
  • “Is dat er niet en hebben we individuele voordelen toegekend, dan kan dit een valkuil zijn en voor problemen zorgen als men gaat communiceren over lonen.”
  • “Open communiceren over lonen hangt af van de maturiteit van de organisatie. Is er al een basis van maturiteit en wil je de volgende stap nemen, dan kan je daar meer over beginnen communiceren. Ik zou ook niet alles ineens loslaten binnen de organisatie, maar toch de temperatuur voelen en zien hoe je daar als organisatie zelf mee aan de slag kan gaan”, besluit Verschooris.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.