Oorlog tussen Israël en Hamas: de “Elon Musk-versie” van X profiteert van de massale verspreiders van desinformatie

Oorlog tussen Israël en Hamas: de “Elon Musk-versie” van X profiteert van de massale verspreiders van desinformatie
Elon Musk – Photo by Ludovic MARIN / POOL / AFP) (Photo by LUDOVIC MARIN/POOL/AFP via Getty Images)

Volgens een nieuw rapport geeft het huidige X-platform (het voormalige Twitter) veel ruimte aan de belangrijkste verspreiders van desinformatie. Ze worden zelfs betaald voor hun misleidende activiteiten.

Waarom is dit belangrijk?

Mensenrechtenorganisaties zijn bezorgd over het nieuwe moderatiebeleid op X sinds de komst van Elon Musk. Ze vrezen dat deze nieuwe versie van het platform meer ruimte zou bieden aan misleidende informatie, complottheorieën en schadelijke inhoud. Het lijkt tot op heden moeilijk om hen ongelijk te geven.

De essentie:  De “superverspreiders van desinformatie” op X met betrekking tot Israël en Hamas zijn grotendeels Premium-accounts, volgens het analysebedrijf NewsGuard.

  • Ze betalen het platform om aanzienlijk meer zichtbaarheid te krijgen, waardoor ze objectief valse informatie over het conflict op grote schaal kunnen verspreiden.
    • Hun informatie wordt “miljoenen keren bekeken door X-gebruikers, mede als gevolg van wijzigingen die Musk aan het platform heeft aangebracht”, meldt NewsGuard.
    • Volgens het bedrijf hebben de 250 meest bekeken berichten met valse informatie tijdens de eerste week van het Israël-Hamas-conflict “1.349.979 interacties gekregen en zijn ze in totaal meer dan 100 miljoen keer bekeken over de hele wereld in slechts één week.”
  • Twitter Premium geeft inderdaad veel meer zichtbaarheid aan degenen die ervoor kiezen om tussen 8 en 11 euro per maand te betalen.

Met andere woorden, het X-platform profiteert van desinformatie, en deze verspreiders van desinformatie betalen op hun beurt aan X.

Desinformatie betaald door X

En er is meer: deze wederzijdse relatie stelt deze verspreiders van desinformatie ook in staat om betaald te worden voor hun (valse) inhoud.

  • Gebruikers van X Premium kunnen betalingen van het platform ontvangen. Dit kan aanzienlijke inkomsten opleveren, zoals blijkt uit de “eerste betaling” van het Alertes Infos-account: 6.850 euro.
  • Deze functie is voor Premium-accounts met meer dan 500 abonnees en 15 miljoen weergaven in drie maanden.
  • Natuurlijk gaat dit niet over alle desinformatie die op X circuleert, maar het betreft wel de belangrijkste bronnen van onrust met betrekking tot de Israël-Hamas-oorlog. Volgens NewsGuard komt 186 van de 250 meest bekeken berichten met valse informatie van Premium-accounts.

De reactie van Elon Musk: een steek naar Thierry Breton

Elon Musk wachtte niet lang met zijn antwoord.

  • “Wat een oplichterij! ‘NewsGuard’ zou onmiddellijk ontbonden moeten worden,” is te lezen op zijn X-account.
  • “Alles met een naam die rechtstreeks uit een Orwelliaanse roman lijkt te komen, zou nooit vertrouwd moeten worden,” benadrukt hij in een andere tweet.
  • In een eigenaardige discussie met zijn volgers merkt een van hen op dat:
    • Een van de adviseurs van NewsGuard “diep betrokken zou zijn bij een samenzwering om overheden aan te zetten alternatieve media te ruïneren.”
    • NewsGuard heeft “samengewerkt met de EU aan een nieuwe code voor desinformatie. Hun bedrijfsmodel biedt ‘desinformatieconformiteit’ met censuurwetten.”
    • Deze adviseur is een van de medeoprichters van Wikipedia, een platform dat door Musk wordt verafschuwd.
  • In zijn reactie maakt de miljardair van de gelegenheid gebruik om de Europese commissaris Thierry Breton aan te spreken.
    • “Is dit waar, @ThierryBreton? Als dat zo is, verdienen de Europese burgers een uitleg,” beweert hij.
    • Ter herinnering: Musk is in conflict met Breton over de verspreiding van “illegale en valse informatie” onder de Digital Service Act (DSA) op X. Een eindeloze kwestie…

(nd/cv)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.