Oorlog in Oekraïne blijkt (nog) geen geldkoe voor Europese defensie-industrie

“De oorlog in Oekraïne wordt in stand gehouden door de industrie, die zo meer wapens kan verkopen, en meer winst kan opstrijken”. Een argument dat vaak wordt opgeworpen in de context van de Russische invasie van Oekraïne. Maar klopt het? De cijfers vertellen alvast een ander verhaal.

Waarom is dit belangrijk?

De invasie van Oekraïne ging ondertussen al bijna anderhalf jaar geleden van start. Langs pacifistische zijde wordt Oekraïne opgeroepen om zo snel mogelijk een vrede te onderhandelen, waarbij het zelf verregaande concessies moet doen om Rusland tevreden te stellen. Het gaat daarbij om prijsgeven van gebied, zelfs territorium dat niet bezet is door Rusland, en het toegeven aan de Russische eis dat het land nooit lid zou worden van de Europese Unie of de NAVO. Oekraïne is zelf, om logische redenen, niet al te happig om dit te doen, en verwacht dat het door het terugwinnen van gebied, door een fors tegenoffensief, een veel gunstigere onderhandelingspositie zal kunnen afdwingen.

In het nieuws: Het Westen gebruikt forse taal, om zich achter het Oekraïense verzet te scharen. Maar die woorden zetten de landen maar mondjesmaat om in daden.

  • Politici van zowat elk Europees land riepen al op om de eigen legers fors te gaan versterken. Door grotere voorraden aan te leggen, van voertuigen, wapens en munitie, kan terwijl ook veel meer vertrekken naar Oekraïne. Daar bovenop schaalt de industrie zijn productie fors op, waarmee ook naar de toekomst toe het bijmaken van mid
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.