De Engelse Premier League heeft op het videoplatform YouTube een officieel kanaal geopend. Dat betekent een belangrijke koerswijziging voor de hoogste klasse van het Engelse voetbal. Lange tijd bleef de Premier League zich immers verzetten tegen een collectieve vertegenwoordiging op YouTube. Naar aanleiding van de start van de nieuwe competitie besliste de Premier League uiteindelijk toch een kanaal op het platform te openen.
Op het platform YouTube.com/PremierLeague zal onder meer archiefmateriaal van de Premier League beschikbaar zijn. Daarnaast zal de site ook community-content van de twintig clubs uit de hoogste Engelse competitie tonen. Hoogtepunten van actuele wedstrijden zullen echter niet tot het aanbod behoren.
Belanghebbenden
“Het nieuwe kanaal zal alleen presenteren wat de verschillende belanghebbenden aanvaardbaar vinden,” verduidelijkt Martin Ross, hoofdredacteur van de nieuwssite Sportbusiness.com. “Men moet onder meer garanderen dat de nieuwe activiteit niet raakt aan de belangen van de gevestigde rechtenbezitters.”
“Evenmin mag de content indruisen tegen de initiatieven die de clubs hebben gestart om hun digitale activiteiten te commercialiseren. Een belangrijk deel van de content zal dan ook bestaan uit documenten die cruciale wedstrijden en topspelers uit de geschiedenis van de Premier League opnieuw in herinnering brengen.”
De andere grote competities uit het Europese voetbal hebben al langer op YouTube een officiële aanwezigheid. “De Premier League heeft in het verleden echter altijd geweigerd een gelijkaardige stap te zetten,” zegt Martin Ross nog. “Men wou immers absoluut vermijden dat deze nieuwe activiteit zijn binnenlandse en internationale mediarechten-akkoorden zou kunnen ondermijnen.”
“De Premier League heeft de exclusiviteit van deze overeenkomsten altijd streng beschermd. Daarbij betoogden de verantwoordelijken dat de verspreiding van content op sociale media de verantwoordelijkheid en functie was van de omroepen.”
“De terughoudendheid van de Premier League om een kanaal op YouTube te omarmen, heeft zijn voetbalclubs aanzienlijke baten gebracht,” benadrukt Ross. “Zij konden hierdoor immers voor hun eigen kanalen op het populaire videoplatform een aanzienlijk publiek creëren.”
“Er bestond in het verleden bovendien lange tijd ook een ongemakkelijke relatie tussen de Premier League en YouTube. Twaalf jaar geleden lanceerde de Engelse voetbalcompetitie, samen met een aantal andere belanghebbenden, immers een juridische klacht tegen het videoplatform, dat ervan werd beticht auteursrechten te schenden. De klacht werd zes jaar geleden opnieuw ingetrokken.”
Concurrentie
“YouTube heeft al langer laten verstaan op zijn platform een officieel kanaal van de Premier League te willen uitbouwen,” zegt Ross nog. “Het videoplatform was in het verleden herhaaldelijk genoemd als een potentiële bieder op de uitzendrechten van het Engelse voetbal. Tot een concreet bod is het echter nooit gekomen.”
De beslissing van de Premier League om uiteindelijk toch met YouTube samen te werken, toont volgens Ross duidelijk dat het Engels voetbal beseft als een eenheid naar buiten te moeten treden om zijn ambities optimaal te kunnen verdedigen.
“De samenwerking met YouTube moet de Premier League steunen om zijn voetafdruk in opkomende markten te versterken, maar moet de competitie ook helpen zijn leidende positie op internationaal niveau te beschermen tegen onder meer de Spaanse LaLiga, die digitaal bijzonder actief is,” zegt hij.
“Rivaliserende Europese competities hebben er trouwens allemaal voor gekozen hoogtepunten van wedstrijden op hun YouTube-kanalen te tonen. Dat geldt ook voor andere sporten, zoals de National Football League (NFL) in de Verenigde Staten.”