Het metaverse is aan een stevige opmars bezig. Meer en meer grote bedrijven duiken de digitale wereld in. Ook de financiële instellingen lonken nu naar het metaverse. JP Morgan neemt het voortouw. De Amerikaanse grootbank heeft een lounge geopend in Decentraland.
Als je vandaag als bedrijf relevant wil zijn, ben je zo goed als verplicht om aanwezig te zijn in het metaverse. Sinds Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, de wereld kennis heeft laten maken met het begrip “meta”, storten almaar meer bedrijven zich op de digitale wereld. In het najaar van 2021 liet Adidas bijvoorbeeld weten dat het een samenwerking op poten heeft gezet met de Amerikaanse cryptobeurs Coinbase. Doel is om het metaverse te verkennen. In januari heeft Samsung dan weer een digitale versie van zijn winkel in New York geopend in Decentraland.
JP Morgan duikt in het metaverse
Nu hebben ook de banken oog voor die virtuele evolutie. JP Morgan heeft aangekondigd dat het een virtuele lounge heeft geopend in Decentraland. Dat is een van de virtuele werelden waarin gebruikers stukjes land kunnen kopen als NFT, ofwel non-fungible tokens. Op Twitter hebben verschillende mensen al een afbeelding van die lounge gepost.
De Amerikaanse bank heeft ook een document vrijgegeven waarin het beschrijft welke mogelijkheden deze nieuwe digitale evolutie met zich meebrengt. “De elementen van een nieuw digitale tijdperk komen samen op grote schaal. Het metaverse is de drijvende kracht die deze elementen bijeenbrengt in een verenigde, meeslepende ervaring”, staat er in het document.
In het document staat ook dat JP Morgan in de virtuele wereld als een bank kan opereren, net zoals ze dat in de echte wereld doet, aangezien de virtuele werelden in het metaverse hun eigen bevolking, bbp en valuta’s hebben. Ze kan daarbij dezelfde dienstverleningen aanbieden als in de echte wereld, zoals grensoverschrijdende betalingen en het creëren en bewaren van financiële activa.
Interesse bij de klanten
Christine Moy, hoofd van de crypto-afdeling van JP Morgan, laat in een reactie aan de cryptonieuwssite Coindesk, weten dat de klanten van de bank heel veel interesse hebben om het metaverse beter te leren kennen. “Wij hebben onze whitepaper samengesteld om onze klanten duidelijk te maken wat de huidige realiteit is, en wat er vervolgens moet worden gebouwd op het gebied van technologie, commerciële infrastructuur, privacy/identiteit en arbeidskrachten, om het volledige potentieel van ons leven in het metaverse te maximaliseren”, aldus Moy.
De bank merkt overigens op dat de gemiddelde prijs van een stukje digitale grond in de vier grootste metaverses, zijnde Decentraland, The Sandbox, Somnium Space en Cryptovoxels tussen juni en december is toegenomen van 6.000 tot 12.000 dollar. JP Morgan verwacht ook dat de advertentie-uitgaven in het metaverse tegen 2027 zullen oplopen tot maar liefst 18,41 miljard dollar.
(jvdh)