Worden onze boodschappen echt duurder in vergelijking met de buurlanden? Het beeld is genuanceerder dan je zou denken

Worden onze boodschappen echt duurder in vergelijking met de buurlanden? Het beeld is genuanceerder dan je zou denken
Winkelkar – Getty Images

Op vraag van politici heeft het Prijzenobservatorium van de FOD Economie een grote vergelijkende studie uitgevoerd van de supermarkten in België en onze buurlanden: Frankrijk, Nederland en Duitsland.

Waarom is dit belangrijk?

2022 markeerde de terugkeer van de inflatie in de eurozone. En België is zeker niet gespaard gebleven, met een inflatie van meer dan 12 procent in oktober 2022, gedreven door energieprijzen en voedselinflatie, die op zijn hoogtepunt 20 procent bereikte. Door deze stijging van de supermarktkosten gingen veel klanten in het buitenland winkelen. Vandaag is deze inflatie afgenomen tot 0,76 procent. Maar dit betekent niet dat de prijzen dalen.

In het nieuws: De drie bevindingen van het Prijzenobservatorium.

  • De prijzen van A-merken (grote merken) liggen in België nog steeds hoger dan in onze drie buurlanden:
    • Voor bewerkte voedingsproducten zouden Belgische consumenten in 2022 gemiddeld 10,7 procent meer betaald hebben dan in Duitsland, 9,1 procent meer dan in Frankrijk en 8,4 procent meer dan in Nederland.
  • Anderzijds zijn de huismerken in België gemiddeld goedkoper dan in de buurlanden. Het verschil is zelfs enorm:
    • Een winkelmandje dat volledig uit huismerken bestaat, kostte vorig jaar in België ongeveer 15 procent minder dan in Frankrijk, ongeveer 25 procent minder dan in Duitsland en ongeveer 40 procent minder dan in Nederland.
  • De prijzen van onbewerkte voedingsmiddelen zijn ook goedkoper in België: fruit, groenten, vlees en vis zijn gemiddeld betaalbaarder dan in Frankrijk en Duitsland. Het verschil met Nederland is niet zo groot.

Zoom in: Waarom zijn er zulke prijsverschillen?

  • Het Prijzenobservatorium wijst er om te beginnen op dat enorme prijsverschillen bestaan binnen België zelf. Tussen de regio’s en tussen de detailhandelaren. Binnen dezelfde winkelketen varieert ook de prijsstelling afhankelijk van de locatie van de winkel en de grootte ervan.
  • Bepaalde factoren zijn in het voordeel van België, zoals de grotere concurrentie dankzij de komst van buitenlandse groepen en het groeiende succes van hard discounters zoals Aldi en Lidl.
  • Aan de andere kant heeft België “een hogere loonkost per werknemer, een minder flexibele arbeidsmarkt en hogere accijnzen en belastingen op onder andere dranken”, schrijft het Prijzenobservatorium. België is ook een kleinere economie, waardoor niet dezelfde schaalvoordelen mogelijk zijn als bij onze buren.

Reactie: Pierre-Yves Dermagne (PS), minister van Werk en Economie, zwijgt vooralsnog, in tegenstelling tot de MR. De minister van Middenstand en Zelfstandigen, David Clarinval (MR), ziet deze studie als een duidelijk signaal om “te blijven pleiten voor een verlaging van de arbeidskosten, een flexibilisering van de arbeidsmarkt en een verlaging van de belastingen op alledaagse consumptieproducten. De concurrentie, die een positieve invloed heeft op het prijsniveau, moet verder gestimuleerd worden.

(ns/evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.