Online bank Bunq doet niet genoeg tegen oplichting: ‘werkwijze is aantrekkelijk voor criminelen’

De Nederlandse internetbank Bunq ligt onder vuur. Volgens de Consumentenbond, het Nederlandse antwoord op Test Aankoop, doet Bunq niet genoeg om oplichterij te voorkomen. De organisatie krijgt naar eigen zeggen ‘opvallend veel klachten’ binnen van klanten die zijn afgezet zijn via een rekening van de online bank.

De werkwijze van Bunq, die ook actief is in België, is volgens de consumentenbond ‘aantrekkelijk voor criminelen’. Zo is er bij de zelfverklaarde ‘fintechbank’ geen sprake van een IBAN Naam Check. Traditioneel gaan er bij banken automatisch alarmbelletjes rinkelen als een klant een transactie doet naar een rekeningnummer waarvan de naam niet aan die rekening gekoppeld is. Bij Bunq gebeurt dat dus niet.

25 verschillende rekeningnummers

Ook het feit dat Bunq zijn klanten automatisch 25 verschillende bankrekeningnummers geeft, zet de deur open voor oplichting. Bunq geeft aan dat een gezin op die manier zijn financiën mooi op orde kan houden, door verschillende potjes te beheren. De Consumentenbond merkt echter op dat ‘kwaadwillenden hierdoor mogelijk langer door kunnen gaan met criminele activiteiten voor de bank het in de gaten heeft’. Het hindert namelijk de automatische detectie van frauduleuze rekeningen.

Een ander probleem is volgens de Consumentenbond het feit dat de digitale bank vooralsnog niet is aangesloten bij het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Met dat systeem kunnen potentiële klanten gescreend worden op eerdere daden van of pogingen tot fraude.

Bunq zelf beweert in een reactie dat het fraude wel serieus neemt, en dat het rekeningen blokkeert als er vermoedens zijn van oplichterij.

De Consumentenbond kreeg het afgelopen jaar maar liefst 123 klachten binnen over de zogeheten neobank. Voor een kleine bank is dat veel, aldus de organisatie. Ter vergelijking; over het veel grotere Rabobank kwamen er 147 klachten binnen. De meeste cases gaan over oplichting via Marktplaats (een tweedehandssite), geblokkeerde rekeningen en een slecht bereikbare klantendienst.