Ruim de helft van de kmo’s in ons land (56,9 procent) verhoogde de voorbije maanden zijn tarieven vanwege de aanhoudende inflatie. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox in opdracht van Horus Software, een bedrijf dat boekhoudsoftware ontwikkelt die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie (AI). Nochtans hebben veel ondernemingen nog altijd geen up-to-date zicht op hun financiële situatie om dergelijke beslissingen te maken, zegt Gunther Slaets, Verkoopdirecteur Vlaanderen, aan Business AM.
Vooral in Vlaanderen is de verhoging opmerkelijk. Meer dan zes op de tien bedrijven trok er de voorbije maanden zijn tarieven op om de hoge inflatie het hoofd te bieden. Een logische keuze, als je rekening houdt met het feit dat 63,5 procent van de ondernemingen in Vlaanderen die deelnamen aan de peiling heeft aangegeven dat de inflatie een impact heeft op de winstgevendheid.
Maar veel van die beslissingen worden te laat genomen, zegt Slaets. Volgens de studie weet slechts één ondernemer op drie in België bijvoorbeeld in real-time hoeveel btw zijn onderneming moet betalen na de btw-aangifte. Bijna de helft weet niet wat het exacte bedrag van openstaande klantfacturen inhoudt. En hoewel de meeste bedrijfsleiders in België financiële reserves aanleggen om moeilijke periodes te overbruggen, zegt Slaets dat die “dikwijls verdwijnt als sneeuw voor de zon” wanneer men bestaande klanten niet opvolgt.
“Het is tijd dat de boekhoudsector op de digitale trein springt”
“Er is een gebrek aan juiste informatie voor bedrijfsleiders”, zegt Slaets. Veel bedrijven maken nog gebruik van verouderde software, zegt hij, waardoor ze bedrijfsbeslissingen vaak baseren op informatie die “drie maanden oud” is. “Ik denk dat het een noodzakelijk iets is dat de ondernemer die wil overleven in dit klimaat beschikking moet hebben over financiële resultaten in real-time. Het is tijd dat de boekhoudsector op de digitale trein springt”, klinkt het.
Veel bedrijven zouden dus best een upgrade doorvoeren, in plaats van software als Excel te gebruiken om hun boekhouding te doen, zegt Rodrigue Delépine, Communicatieadviseur van Horus Software, aan Business AM. “Excel is een krachtige tool, maar er zijn intussen wel betere programma’s op de markt”. Door verouderde software te gebruiken, nemen veel bedrijfsleiders verkeerde beslissingen, “omdat zij niet weten hoeveel betalingen achterlopen, of wat de grootte van het klantenbestand is”, voegt Slaets toe.
AI als boekhouder
Vandaag de dag bestaan er betere oplossingen, die onder andere gebruik maken van AI om ondernemers in real-time informatie te verschaffen over de financiële gezondheid van hun bedrijf, aldus Slaets. Door deep learning en andere technieken te gebruiken, kan dergelijke software getraind worden om facturen bijvoorbeeld rechtstreeks te boeken, op de juiste rekening. Daardoor zullen boekhouders meer tijd hebben om data te interpreteren en ondernemers te ondersteunen om onderbouwde beslissingen te nemen.
Volgens Slaets zal de technologie in de nabije toekomst doorbreken en zelfs essentieel worden voor ondernemingen om competitief te blijven. “Bedrijven die niet meedoen, gaan hopeloos achterop raken in mijn ogen. Die gaan niet meer meekunnen.” AI-systemen kunnen er immers voor zorgen dat bedrijven meteen op de hoogte zijn van hun financiële situatie, zonder te moeten wachten op trage boekhoudkundige processen. Daardoor kunnen strategische beslissingen op tijd worden genomen, voordat het al te laat is.
Software maakt het verschil
Delépine nuanceerde wel dat tijdens het onderzoek niet werd onderzocht of AI-software ondernemingen een voordeel heeft gegeven tegenover bedrijven die de technologie nog niet gebruiken. Tijdens toekomstige onderzoeken zal daar wellicht wel naar gepolst worden.
Hoewel het onderzoek van iVox dus niet zwart op wit aantoont dat een software-upgrade een verschil maakt, is Slaets er alvast van overtuigd dat dit wel zo is. “Ik ben er 100 procent zeker van dat bedrijven die op deze manier werken, een voordeel genieten ten opzichte van bedrijven die dat niet doen.”
À la minute
Slaets liet wel weten dat Horus zelf positieve feedback heeft gekregen van klanten. “Door gebruik te maken van onze software hebben klanten veel sneller cijfers. Waar vroeger de boekhouder gestresseerd was de week voor de btw-aangifte, hebben we nu veel boekhoudkantoren die de week daarvoor al op hun gemak zijn … Klanten hebben door het gebruik van AI-software eigenlijk à la minute een idee wat ze aan btw moeten betalen. Toen ik vroeger mijn eigen bedrijf had, hadden we daar vaak geen zicht op.”
Ten slotte zegt Slaets dat AI er niet voor zal zorgen dat boekhouders binnenkort zonder werk komen te zitten. Net zoals in andere domeinen zal de technologie voornamelijk saaie en repetitieve taken overnemen, waardoor mensen meer tijd zullen krijgen om diepgaand werk te doen. “De boekhouder gaat zich niet meer moeten bezighouden met het verwerken van gegevens, maar gaat meer naar de analyse van die gegevens. Dat wordt dan eigenlijk de kerntaak van de boekhouder: de ondernemer bijstaan in zijn dagdagelijkse beslissingen.”