Ondanks eerdere belofte kondigt Meta nieuwe ontslagronde aan, ditmaal aan de kant van het management

Afgelopen november kondigde Meta in een blogpost aan dat het ruim 11.000 personeelsleden ging ontslaan. CEO Zuckerberg beloofde destijds echter dat er de komende maanden geen nieuwe ontslagen zouden vallen, maar van zijn belofte blijkt weinig over te zijn gebleven.  

Waarom is dit belangrijk?

In november kondigde Meta aan het mes te zetten in de personeelskosten. Ruim 11.000 medewerkers werden als gevolg de laan uitgestuurd. Ook kondigde CEO Zuckerberg aan dat hij het bedrijf “slanker en efficiënter” wil maken.

Het nieuws: Aan de hand van een tweede ontslaggolf wil Meta naar verluidt de hiërarchie van het bedrijf afvlakken, meldt de Washington Post.

De details: Deze tweede ronde treft opnieuw duizenden werknemers.

  • Juristen, financiële deskundigen en hogere leidinggevenden zijn naar verluidt in het vizier van Meta.
  • Het bedrijf is daarnaast van plan sommige managers naar lagere functies te degraderen, om de managementlagen tussen de grote man Zuckerberg en de rest van het personeel glad te strijken.
    • Insiders beweren dat Meta op die manier ook probeert om gedegradeerd personeel het bedrijf uit te werken, waardoor het personeelsbestand indirect zou afnemen.

Meer besparingen: In het streven om de uitgaven van het bedrijf te verminderen en om van 2023 het “jaar van de efficiëntie” te maken, overweegt Meta naar verluidt meer bezuinigingen door te voeren. Zo worden een nog onbekend aantal projecten geschrapt en wordt extern ingehuurd personeel ontslagen.

De achtergrond: De vorige grote ontslagronde van Meta werd vorig jaar in november aangekondigd. Destijds werd 13 procent van het personeel ontslagen. 

  • “Ik heb een vergissing gemaakt”, aldus Zuckerberg vorig jaar in een blogpost. “Ik heb de groei overschat, waardoor ik te veel mensen heb aangeworven”.
  • Daarmee verwijst de CEO naar de periode gedurende de coronacrisis, toen techgiganten een gouden periode beleefden. 
  • Door de strenge coronaregels en de lockdowns zaten we meer thuis, waardoor we vaker een beroep deden op technologie.

Economische uitdagingen: Meta is als bedrijf grotendeels afhankelijk van reclame-inkomsten.

  • Sommige digitale adverteerders hebben afgelopen jaar echter hun uitgaven verminderd, onder druk van verschillende economische uitdagingen.
  • Ook kreeg Meta een flinke klap nadat Apple zijn nieuwe strenge privacybeperkingen invoerde. Hierdoor is het voor Facebook en Instagram een stuk moeilijker om data van gebruikers te verzamelen en hun gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen.
  • Ondertussen bloedt het metaverse-project van het bedrijf nog steeds geld. De sociale mediagigant zei vorig jaar dat het verwacht dat Reality Labs, de interne divisie verantwoordelijk voor apparaten die virtual reality ondersteunen, ook dit jaar tegen een verlies zal aanlopen.
  • Om het bloeden te stelpen onthulde Zuckerberg afgelopen zondag een nieuwe abonnementsdienst voor Facebook, waarbij gebruikers maandelijks een bedrag betalen om hun account te laten verifiëren en toegang te krijgen tot klantenondersteuning.

(nd)

Meer